Scenariusze retargetingowe - strona główna

Scenariusze retargetingowe - strona główna

Autor: Michał Kręcisz, Business Development Manager
Czas na przeczytanie: 6 minut

 

Retargeting to inaczej dotarcie do anonimowych użytkowników, którzy byli na stronie i nie wykonali określonej akcji. Głównym celem wizyty na stronie sklepu, jest oczywiście dokonanie zakupu. Na długość podjęcia decyzji zakupowej wpływa jednak wiele czynników. To powoduje, że każda wizyta jest inna i każda kończy się w inny sposób - nie zawsze zgodny z oczekiwaniem sprzedawcy. Kluczowa w komunikacji z potencjalnymi klientami jest segmentacja oraz personalizacja komunikatów, jakie do nich kierujesz.

Segmentacja – czyli podział ruchu kluczem do sukcesu

Ruch na swojej stronie internetowej możesz podzielić według kilku zmiennych. Na przykład w zależności od czasu spędzonego na stronie internetowej. Nie daje to jednak pełnego odzwierciedlenia tego, czym dokładnie interesuje się użytkownik, który w tej chwili patrzy na Twoją www. Być może właśnie odszedł od komputera, a licznik czasu jego sesji nadal bije. Jak zatem sprawdzić zaangażowanie i zainteresowanie użytkownika?

W tym celu najlepiej posłużyć się głębokością wizyty na stronie. To właśnie ona da Ci odpowiedź, do jakiej części strony dany użytkownik dotarł oraz co podczas tej podróży po Twoim serwisie go zainteresowało. W ecommerce, w prostym podziale, można zazwyczaj wyróżnić cztery etapy, dzielące użytkownika od dokonania zakupu. W dzisiejszym wpisie chcemy skupić się na komunikacji i scenariuszach retargetingowych dedykowanych osobom, które odwiedziły stronę główną sklepu. 

Pierwszym elementem widocznym po wejściu na stronę, jest strona główna. Należy potraktować ją zatem jak wizytówkę całego serwisu i zadbać o to, by swoim wyglądem i łatwością obsługi zachęcała, do przejścia w jej głąb. Jak wiadomo, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego musisz zadbać, by Twoja strona wypadła podczas niego jak najlepiej. Krótko wypunktowując, powinieneś zadbać o to, by:

  • strona ładowała się najszybciej jak to tylko możliwe, zwłaszcza na smartfonach
  • na pierwszy rzut oka było widać, z jakiej kategorii produkty oferujesz swoim użytkownikom 
  • potencjalny kupujący znalazł w bardzo prosty sposób to czego szuka, na przykładz dzięki wbudowanej wyszukiwarce
  • zalety wyróżniające Twój sklep czy stronę wzgledem zalewu konkurencji były widoczne od razu

Scenariusze retargetingowe dla odwiedzających stronę główną

O użytkownikach, którzy odwiedzili tylko stronę główną Twojego sklepu, niestety siłą rzeczy nie dowiesz się za wiele z narzędzi analitycznych. Możesz za to z dużą dozą prawdopodobieństwa obstawiać, że branża, w której się poruszasz i produkty, które sprzedajesz, są przez danego użytkownika poszukiwane. Ta informacja, choć wydaje się tylko szczątkowa, stanowi okazję, jakiej nie możesz zmarnować.

Oczywiście, prościej byłoby to zrobić, dokładnie wiedząc, jaką kategorią czy konkretnym produktem jest zainteresowany kupujący. Co natomiast co zrobić z użytkownikami ze strony głównej? Przecież nie pokażesz mu produktów, które pozostawił w koszyku. Czy zatem nie trzeba potraktować takiego użytkownika jako straconego w kontekście konwersji? Nic bardziej mylnego, możliwości jest co najmniej kilka! Do takiego użytkownika, w retargetingu możesz wysłać:

  • kreację statyczną z obecną promocją np. na kolekcję jesienną
  • kreację statyczną z polecanymi produktami
  • kreację dynamiczną z top produktami, czyli tymi, które najczęściej przeglądają wszystkie osoby odwiedzające Twój sklep

Kreacja statyczna to wiadomość, o predefiniowanej treści, która w takiej samej postaci jest wysyłana do wielu użytkowników. 

Kreacja dynamiczna to wiadomość, którą budujemy w czasie rzeczywistym i wysyłamy do odpowiedniego użytkownika na podstawie obejrzanego przez niego (lub innych użytkowników - tak jak w wyżej omawianym przypadku) produktów

Możesz oczywiście połączyć elementy kreacji statycznej z elementami kreacji dynamicznej, czyli dodać na przykład baner z aktualną promocją, wiadomość tekstową z podziękowaniem za wizytę, i dodatkowo dodać top produkty, które są najczęściej oglądane przez użytkowników na Twojej stronie. Taki scenariusz wydaje się być dobrym początkiem do budowy dalszego zaangażowania Twoich odwiedzających, gdyż bazując na zainteresowaniach większości użytkowników możesz “zepchnąć” swoich użytkowników w dół lejka sprzedażowego i następnie odnosić się do ich osobistych zainteresowań.

Czas też ma znaczenie...

Jeżeli zająłeś się już segmentacją ruchu na swojej stronie i zaplanowałeś strategię, według jakiego klucza będziesz kierować kreacje do danego segmentu, to pozostaje do ustalenia jeszcze jedna istotna kwestia. Warto określi czas od zakończenia wizyty,po jakim warto odezwać się do danego użytkownika, by zaproponować mu powrót na ścieżkę zakupową. Czas dotarcia również zależy od wielu czynników, natomiast dla segmentu “strona główna” z naszego doświadczenia najlepiej konwertujące są wysyłki wysyłane w następujących odstępach:

  • Po 1 godzinie od wizyty - podziękowanie za wizytę na stronie i zachęta do powrotu
  • Po 24 godzinach od wizyty - pogłębione zachęcenie do powrotu na stronę 
  • Po 72 godzinach od wizyty - przypomnienie o ofercie sklepu (TOP produkty)

Odpowiednio posegmentowany ruch, z odpowiednią strategią uwzględniającą czas wysyłki oraz odpowiedni dobór kreacji mailingowych, należy również testować, monitorować i optymalizować. Możesz zmieniać komunikaty lub czasy wysyłki w dowolnym momencie, tak by wypracować strategię, która będzie miała największą konwersję w przypadku Twojego sklepu i jego użytkowników, oraz konkretnych segmentów.

Każdy użytkownik jest wart tego, by o niego powalczyć!

Pamiętaj, nawet jeżeli użytkownik trafił tylko na stronę główną Twojego sklepu, to w dużej mierze oznacza, że interesuje się Twoimi produktami. Walcz o niego i pokaż mu najlepsze produkty, ich zalety i zrób wszystko, by z przeglądającego stał się kupującym! Niech Twoim pierwszym krokiem będzie uszczelnienie strony internetowej, by jak najmniej użytkowników opuszczało ją bez konwersji. 

 

Photo by Markus Winkler on Unsplash

Share:

Pozostałe wpisy

Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?
Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?

Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?

Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?
Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?

Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?

Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?
Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?

W jaki sposób marki wykorzystują efekt FOMO, aby zachęcić klienta do powrotu na stronę sklepu? Sprawdź, jak email ostatniej szansy może wpłynąć na decyzję zakupową odbiorcy. 

Otrzymaj bezpłatną strategię zwiększania konwersji