Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?

Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?

Wpis powstał w ramach współpracy partnerskiej z Droplo
Czas na przeczytanie: 8 minut

 

Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Z kolei według Patrycji Sass-Staniszewskej, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, w Internecie kupuje już 84% polskich internautów, co oznacza kolejny rok, gdzie odsetek kupujących online rośnie o ponad 10%. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?

 

Dropshipping = niskie koszty. Na czym polega prowadzenie sklepu w tym modelu?

 

Dropshipping to model logistyczny w e-commerce, który w ostatnich latach szczególnie zyskał na popularności. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na to, że umożliwia rozpoczęcie sprzedaży w Internecie lub poszerzenie swojego dotychczasowego asortymentu w szybki, wygodny i niemal bezkosztowy sposób. Jak to działa?

W tym systemie wystawiasz w swoim sklepie internetowym lub na marketplace produkty, których nie posiadasz fizycznie w magazynie. Rola sklepu to marketing, obsługa i kontakt z klientem, ale kwestia magazynowania oraz samej realizacji zamówienia i wysyłki leży już po stronie dostawcy - hurtowni lub producenta. Dzięki temu możliwość prowadzenia biznesu w e-commerce zyskuje w zasadzie każdy.

Korzyści i wady dropshippingu

 

Największa korzyścią takiego rozwiązania jest oczywiście brak konieczności zamrażania środków poprzez inwestycję w towar do e-sklepu. Dropshipping pozwala na niemal bezkosztowe przetestowanie skuteczności handlu różnymi produktami, ponieważ artykuły można "nabywać" od dostawcy dopiero w momencie dokonania transakcji w naszym sklepie internetowym lub na marketplace. W praktyce do opłacenia pozostaje jego zakup i wysyłka, a zarobkiem jest oczywiście różnica (pomniejszona o podatki) pomiędzy ceną detaliczną - podawaną przez nas, a hurtową - tą, w której dostawca "odsprzedaje" nam towar wysyłany bezpośrednio do klienta. Model ten niesie za sobą niewielkie ryzyko i ograniczone inwestycje, dzięki czemu jest opłacalny zarówno pod kątem rozpoczęcia przygody w handlu internetowym, jak i poszerzenia asortymentu czy chęci przetestowania popularności konkretnych produktów.

Wiemy więc już, że jeśli wybierzesz dropshipping, znacząco obniżysz barierę swojego wejścia w e-commerce. Jakie jeszcze zalety niesie za sobą ten model sprzedaży? Skoro nie trzymamy produktów we własnym magazynie, odpada nam stawka za jego utrzymanie. Dodatkowo nie mamy problemów przykładowo z dystrybucją artykułów wielkogabarytowych, a działalność możemy prowadzić tak naprawdę z każdego miejsca. Korzyści z dropshippingu są liczne, ale jak w każdym biznesie - poza dostępem do Internetu, potrzebne są chęci założenia i prowadzenia sprzedaży, plan, realizacja działań i jak zawsze odrobina szczęścia, któremu trzeba pomóc.

Na co z kolei trzeba uważać w dropshippingu? Zacząć należy chyba od dużej konkurencji. Jak już zostało wspomniane na początku, "drop" stał się w ostatnich latach popularny, a na fali pandemicznego trendu wzrostowego w e-commerce, zainteresowało się nim jeszcze więcej osób, wypatrując w nim szansy na szybki i łatwy zarobek. Niestety tak kolorowo do końca nie jest.

Zasada jest prosta. Obecnie by zarabiać w dropshippingu, dany sklep koniecznie musi posiadać naprawdę wyróżniającą się bądź mocno zróżnicowaną i bogatą oferty produktowej - właśnie ze względu na dużą konkurencję, która często oferuje szeroką gamę łatwo dostępnych na rynku produktów z marżą na granicy opłacalności. Dodatkowo same hurtownie zauważyły w dropshippingu szansę dla siebie i zaczęły samodzielnie prowadzić handel detaliczny, przykładowo na Allegro, w cenach niższych od tych oferowanych innym bezpośrednim sprzedawcom internetowym. Duża konkurencja i trudna do zaplanowania polityka cenowa to z pewnością jedne z większych wad dropshippingu.

Należy także zwrócić uwagę na brak kontroli nad pakowaniem, wysyłką i samym procesem, kwestię zwrotów (najlepiej ustalić jej warunki z dostawcą) czy chociażby ponoszenia kosztów podwójnego transportu, w sytuacji gdy klient zamówi od nas dwa produkty od dwóch różnych dostawców. Sprzedawca chcący zadbać o doświadczenie swojego klienta i postrzeganie swojej marki będzie też być może będzie musiał obejść się smakiem ze względu na brak możliwości personalizacji przesyłek i produktów. Niektóre hurtownie idą jednak pod tym względem na rękę i realizują indywidualne ustalenia w tej kwestii.

 

Pomysł na własny sklep internetowy - co sprzedawać w internecie?

 

Są pewne rodzaje artykułów, na które popyt w zasadzie rzadko kiedy spada, nie mówiąc już o wyczerpaniu. W jakich branżach można wciąż upatrywać swojej szansy w dropshippingu? W którą stronę skierować swój pomysł na sklep internetowy?

Na pewno dobrym rozwiązaniem pozostają produkty dziecięce z naciskiem na szczególnie popularne w ostatnich miesiącach rozmaite zabawki edukacyjne. W dobie rosnącej samoświadomości (również rodzicielskiej) coraz więcej osób przykłada bardzo dużą wagę do dbania o każdy aspekt rozwoju swojego dziecka. Podobnie wygląda to w przypadku dbania o kulturę fizyczną i popytu na wszelkiego rodzaju artykuły i gadżety sportowe.

Partner Revhunter - Droplo, jako inne, cieszące się największą popularnością w dropshippingu dziedziny wskazuje także m.in. produkty handmade i drobną biżuterię, naturalne kosmetyki i żywność, produkty ekologiczne, małą elektronikę i zawsze popularne w Internecie obuwie, odzież i dodatki. Więcej o tym, czym handlować w Polsce, możesz dowiedzieć się TUTAJ.

 

Odpowiedni dostawca, czyli jak dobrać produkty do sklepu internetowego

 

Zakładając sklep internetowy w dropshippingu, pamiętaj, że wbrew pozorom wcale nie jest on lekkim kawałkiem chleba. Niektóre hurtownie same udostępniają towar taniej klientom detalicznym niż hurtowym, przez co znalezienie dostawcy, który oferuje dogodne warunki współpracy, w pełni się z nich wywiązuje, a w dodatku posiada unikatowy towar w atrakcyjnych cenach może wcale nie być łatwe.

Ten model sprzedaży jest jak każdy inny biznes - wymaga od właściciela sklepu inicjatywy, poświęcenia czasu i energii, chęci do rozwiązywania problemów i poszukiwania działających rozwiązań. Przed rozpoczęciem należy więc zastanowić się jakiego rodzaju asortyment chcemy sprzedawać i sprawdzić czy na rynku znajdzie się dostawca, którego ceny i warunki współpracy będą dla nas opłacalne po przekalkulowaniu całego wkładu finansowego i szacowanych wyników. Jeśli uda się takiego znaleźć - pierwsze zadanie z głowy. Jeśli nie - warto zmienić swój pomysł, zorientować się w innych branżach i powtórzyć proces poszukiwań i negocjacji do skutku. Nawet jeśli podejmiemy decyzję co do konkretnej dziedziny, nie zamykajmy się na pozostałe - e-commerce to bardzo dynamiczne środowisko, które wymaga szybkiego reagowania i dostosowywania się do sytuacji rynkowej.

 

Współpraca z hurtownią - określenie branży, platformy, form dostawy i marży

 

Gdy udało nam się wstępnie określić zakres naszej działalności i znaleźć hurtownika, którego oferta nas zadowala, trzeba jeszcze zwrócić uwagę na różne możliwości wysyłki i ich cenę. Upewnij się, że Twoja hurtownia umożliwia wysyłkę do paczkomatu InPost i klasycznym kurierem - to obecnie dwie najbardziej popularne formy dostawy.

Następnie nadchodzi czas na dogłębną analizę konkurencji. Zacznij od wyszukania sklepów i firm branżowych, przejrzyj dokładnie ich strony internetowe i konta na Allegro, Shopee czy innych marketplace'ach. Sporządź listę produktów, którymi handlują, zanotuj ceny i porównaj to ze swoją listą artykułów, a następnie policz swoje szacowane wydatki i marżę, by ocenić czy będziesz w stanie konkurować z rywalami o klienta. Pamiętaj, że im więcej osób działa w tej samej branży, tym trudniej będzie Ci wyróżnić się ze swoją ofertą.

Przed startem w dropshippingu czeka Cię też wybór platformy do prowadzenia sklepu. Możesz zdecydować się na popularne marketplace'y (Allegro, Shopee, Empik, Amazon, Kaufland, eBay) i własny kanał sprzedaży oparty o oprogramowanie sklepu internetowego typu open-source (np. WooCommerce, PrestaShop) lub w formie SaaS - Software as a Service (np. RedCart, Shoper, IdoSell).

Jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi rozwiązaniami dla prowadzenia sklepu internetowego? Marketplace'y dają Ci gotowy dostęp do bazy klientów i możliwość handlowania od zaraz, ale nie jest łatwo się na nich wypozycjonować, a w dodatku trzeba liczyć się z prowizjami i koniecznością dostosowywania się pod wymogi danej platformy sprzedażowej. Sklepy internetowe na oprogramowaniu WooCommerce i PrestaShop służą głównie tworzeniu dedykowanych sklepów z maksymalną możliwością dostosowania ich działania pod niemal każdym względem, ale niosą za sobą większe nakłady finansowe, przede wszystkim poprzez niemal pewną konieczność wynajęcia wsparcia programisty. Platformy typu SaaS oferują z kolei gotowe rozwiązanie w postaci sklepu internetowego opłacanego w abonamencie, oczywiście również dostosowywanego pod Twoje wymagania (ale w znacznie mniejszym stopniu). Niezależnie od tego na jakie rozwiązanie się zdecydujesz, już na początku pomyśl o automatyzacji niektórych procesów - w przypadku wzrostu obrotu, przekazywanie zamówień do klientów, ręczne wystawianie dowodów zakupu czy wysyłanie maili może stać się po prostu zbyt czasochłonne i nieopłacalne.

Pamiętaj, że w im większej liczbie miejsc pojawisz się ze swoją ofertą, tym większe masz szanse na sprzedaż - dlatego warto połączyć obecność na marketplace z własnym sklepem online. Znacząco może pomóc Ci w tym Droplo, która oferuje gotowe integracje z hurtowniami i producentami oraz daje dostęp do pełnej oferty produktów do sprzedaży od ponad 130 dostawców wraz z podglądem cen hurtowych (nie musisz rejestrować się na stronie każdego z nich). Artykuły te możesz następnie pozyskiwać bezpośrednio z hurtowni i przy pomocy kilku kliknięć wyeksportować do swojego sklepu lub na Allegro i zautomatyzować swoją sprzedaż w Internecie. Pamiętaj, że wszystkie dane nt. blisko miliona produktów jak np. stan magazynowy są na bieżąco aktualizowane, a sama platforma znacząco skraca proces nawiązania współpracy z dostawcą. Dodatkowo masz też możliwość wgrania pliku XML lub CSV od danej hurtowni i podłączenia własnego dostawcy. Dzięki licznym narzędziom wspomagającym sprzedaż czy umożliwiającym przykładowo masowe nadawanie narzutów do swoich produktów, Droplo może skutecznie pomóc Ci w skalowaniu swojego biznesu online.

Jak promować sklep i uruchomić sprzedaż detaliczną?

 

Co będzie niezbędne do wypromowania swoich ofert lub sklepu internetowego w modelu dropshippingu? Oczywiście na pewno płatne reklamy na danym marketplace, w sieci Google Display Network lub na Facebooku. Jest to wydatek którego nie da się uniknąć, ale można go zminimalizować, dokładając do naszej strategii marketingowej inne działania.

Koniecznym krokiem dla pozycjonowania naszej strony internetowej jest zadbanie o kwestie związane z SEO i SEM, a więc optymalizacją treści w sklepie pod kątem wyszukiwania konkretnych zapytań w przeglądarkach. Prawidłowe przygotowanie sklepu pod tym kątem znacząco zwiększy Twój ruch organiczny na stronie, dzięki czemu będziesz w stanie przeznaczyć na reklamy jak najniższy budżet. Tematyka ta jest jednak mocno specjalistyczna i skomplikowana, przez co przed podjęciem działań warto zasięgnąć wiedzy lub wsparcia ekspertów w tej dziedzinie.

Oczywistością i koniecznością jest też prowadzenie profili w mediach społecznościowych - ich dobór dostosuj do asortymentu, którym chcesz handlować. Przykładowo jeśli handlujesz towarem, który często nabywany jest przez firmy czy klientów biznesowych, warto być obecnym na LinkedIn. Z kolei jeżeli w Twoim sklepie znajdują się produkty domowe, kosmetyki czy inne artykuły, przy których wyborze przez klienta bardzo duże znaczenie ma wartość wizualna, koniecznie pokaż się ze swoją ofertą na Instagramie i zadbaj o unikatowe zdjęcia czy opisy produktów.

Do "sociali" dorzuć regularnie prowadzonego bloga, który pomoże w pozycjonowaniu Twojej strony, a także newsletter, który pozwoli podtrzymać świadomość marki wśród już zgromadzonych odbiorców, a tych nowych zaktywizuje do działania. Często niedocenianym działaniem jest też monitoring grup na Facebooku - są one świetnym źródłem potencjalnych klientów, dlatego stwórz listę grup branżowych, buduj na nich swój wizerunek eksperta, udzielaj się i oferuj gotowe rozwiązania na problemy ich użytkowników.

By rozszerzyć nieco swoją bazę, postaraj się zbudować sieć kontaktów - zarówno z partnerami, agencjami i innymi firmami, jak i z przedsiębiorstwami medialnymi. Pod kątem współpracy z pierwszą wspomnianą grupą, zadbaj o regularne wspólne akcje promocyjne, wymiany contentu (przykładowo na blogu) i budowę silnego linkowania do swojego sklepu ze stron zewnętrznych. Gdy współpraca z jednym z partnerów będzie szła naprawdę dobrze, możesz rozważyć wdrożenie programu afiliacyjnego, dzięki któremu partner otrzyma pewien procent zysków od sprzedaży dla klientów, których sprowadził do Twojego sklepu internetowego. Obecność w mediach branżowych w postaci opublikowanych analiz, spostrzeżeń czy wniosków również wpłynie zarówno na wizerunek Twojego sklepu, jak i jego zasięgi.

Przed finalnym uruchomieniem sprzedaży sprawdź dokładnie jeszcze jedną rzecz - od początku do końca przejdź i przeanalizuj ścieżkę zakupową Twojego potencjalnego klienta. Sprawdź czy jest ona dopracowana na tyle, by po drodze nie napotkał on absolutnie żadnych problemów w obsłudze. Jeśli wszystko działa prawidłowo - czas zaczynać swoją przygodę w e-commerce! ;-)


Poznaj autora:

Adrian Łysek - Digital Marketing Specialist w Droplo. Odpowiada m.in. za wsparcie dla początkujących użytkowników platformy, komunikację z klientami i budowę społeczności zgromadzonej wokół dropshippingu. Prywatnie pasjonat koszykówki. 

 

Share:

Pozostałe wpisy

Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?
Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?

Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?

Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?
Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?

W jaki sposób marki wykorzystują efekt FOMO, aby zachęcić klienta do powrotu na stronę sklepu? Sprawdź, jak email ostatniej szansy może wpłynąć na decyzję zakupową odbiorcy. 

Mobile Trends Conference & Awards już 17 i 18 marca!
Mobile Trends Conference & Awards już 17 i 18 marca!

Największa konferencja dedykowana branży mobile w Polsce odbędzie się już za moment, bo 17 i 18 marca w Starej Zajezdni by Desilva w Krakowie! Jedenasta edycja konferencji zyskała w tym roku grono ciekawych prelegentów...

Otrzymaj bezpłatną strategię zwiększania konwersji