Profilaktyka porzuconych koszyków. Jak nie tracić klientów?

Profilaktyka porzuconych koszyków. Jak nie tracić klientów?

Autor: Daria Jordan, Junior Content Specialist
Czas na przeczytanie: 6 minut

Już wiesz, jak bardzo problematycznym zjawiskiem są porzucone koszyki. Wiesz również, że kwestią niezbędną jest wdrożenie skutecznej strategii radzenia sobie z tym problemem. By zadbać o własny sklep, a co za tym idzie o swoje zyski, musisz odnaleźć klucz, którym być może nie rozwiążesz od razu wszystkich problemów, ale wyznaczysz właściwy kierunek, którym trzeba podążać, by zmniejszać ilość porzuconych koszyków. Dobrze znane wszystkim przysłowie mówi, ze lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego właśnie tak ważna jest profilaktyka. Jak się okazuje nie tylko w sferze zdrowia, ale także w sferze biznesu.

Niezaprzeczalnym faktem jest to, że niestety nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji, przez które klient porzuci koszyk i ostatecznie nie sfinalizuje swojego zamówienia. Ważne jest jednak aby podejmować takie działania, które przyczynią się do znacznego zmniejszania ich ilości. Co zatem możesz zrobić, aby zmniejszyć ich ilość?

Zadbaj o UX strony

By osiągać wysokie wskaźniki konwersji, nie wystarczy, że Twój sklep będzie “ładny”. Strona przede wszystkim powinna być przyjazna dla użytkownika. Od tego jak dana witryna jest odbierana przez odwiedzających, w dużym stopniu zależy jej sukces. Strona powinna być przejrzysta, czytelna i intuicyjna. User Experience, czyli doświadczenie użytkownika musi stanowić spójną całość, tak aby chętnie wracał na daną witrynę w przyszłości. 

Dostosuj witrynę do urządzeń mobilnych 

Responsywność strony to podstawa. W erze smartfonów i "perspektywy kciuka" ten zabieg jest absolutną koniecznością. To właśnie na urządzeniach mobilnych notuje się obecnie największy ruch stron www. Mając na uwadze wygodę użytkowników, każda witryna powinna się automatycznie dopasowywać do rozdzielczości konkretnego urządzenia.

Daj możliwość swoim klientom, by wchodząc na Twoją witrynę, mogli korzystać bez przeszkód z dowolnego urządzenia: smartfona, laptopa czy tabletu. Żyjemy w pokoleniu smart, pamiętaj o tym.

Zadbaj o bezpieczeństwo zakupów

Robiąc zakupy w sieci, Twoi klienci muszą mieć pewność, że cała ścieżka zakupowa, począwszy od wrzucenia produktów do koszyka, po dostawę pod same drzwi, spełnia kluczowe zasady bezpieczeństwa. To na co należy zwrócić szczególną uwagę to bezpieczny system płatności, a także możliwość wyboru z kilku dostępnych form płatności. Klient lubi mieć wybór, zawsze. Nie ograniczaj go!

Szanuj czas swoich klientów 

Klienci cenią swój czas. Bywa, że proces zakupowy nie dość, że jest skomplikowany to także bardzo czasochłonny. Ścieżka zakupowa powinna być możliwa do przejścia w kilku kliknięciach myszą. Stwórz w swoim sklepie zatem dwa warianty: dla tych użytkowników, którzy mają więcej czasu, aby założyć konto i spokojnie dokonać zakupów, a także dla tych, którzy chcą kupić produkt bądź usługę szybko i bez zbędnych formalności, czyli chcą skorzystać z opcji zakupu jako gość. 

Udało się. Koszyk opłacony. Czy to koniec? 

Pamiętaj, że Twoja rola nie kończy się na finalizacji zamówienia. Zatroszcz się także o to, co dzieje się dalej z produktem po zakupie. Zwróć uwagę na czas oczekiwania przez Klienta na dostawę. Sytuacją idealną byłoby, aby dostawa była realizowana maksymalnie w przeciągu 24 h od złożenia zamówienia. Jako że z ideałami bywa różnie, warto, chociaż postarać się o to, aby termin dostawy był możliwie jak najkrótszy.

Nie zapominaj także o polityce zwrotów. Na wypadek gdyby Klient chciał dokonać zwrotu zamówienia bądź jego wymiany powinien mieć możliwość, aby zrobić to szybko i bez zbędnych formalności. 

Obsługa posprzedażowa jest bardzo ważna. Klient dopieszczony to klient zadowolony, a to z pewnością zwiększa szansę na współpracę w przyszłości. Pamiętaj także o tym, że dobra opinia rozprzestrzenia się w sieci bardzo szybko, warto zadbać, by była jak najlepsza.

A gdy zrobiłeś już wszystko, co mogłeś...

Powyższe wskazówki z pewnością pomogą zmniejszyć ilość porzuconych koszyków, ale czy profilaktyka zawsze jest stuprocentowo skuteczna? Owszem, przeważnie działa cuda, ale nie zawsze jest lekiem na całe zło. Zdarza się, że klienci rezygnują z zakupów z najróżniejszych powodów, zupełnie niezależnych od podjętych przez Ciebie działań. Jeśli jednak oczekujesz sprawdzonych rezultatów w minimalizowaniu ilości niedokończonych zakupów, koniecznie po wyeliminowaniu możliwych błędów, postaw na e-mail retargeting.

By ograniczyć ilość porzuconych koszyków, nie wystarczy bieżąca analiza zachowań użytkowników. Owszem analiza ścieżek konwersji jest bardzo ważna i stale trzeba działać w zakresie ich optymalizacji, bo e-klient jest zmienny, a rynek nieustannie się rozwija. Idź jednak o krok dalej i przypominaj się klientom wykorzystując potencjał retargetingu. Korzystaj z narzędzia, dzięki któremu możesz wysyłać spersonalizowane wiadomości bezpośrednio na skrzynki klientów, informując ich o niedokończonych transakcjach, bądź rekomendując im produkty wedle ich preferencji. To, co z pewnością spowoduje, że klient jeszcze chętniej pochyli się nad wcześniej porzuconym koszykiem to motywator w postaci bonu rabatowego, zniżki na zakupy bądź drobnego upominku. Przekonaj się sam i wypróbuj nasze narzędzie

Photo by Markus Frieauff on Unsplash

Share:

Pozostałe wpisy

7 decyzji, które musisz podjąć zakładając własny sklep internetowy
7 decyzji, które musisz podjąć zakładając własny sklep internetowy

Chcesz założyć własny sklep internetowy, ale nie masz pojęcia, od czego zacząć? Poznaj 7 decyzji, które musisz podjąć już na samym początku. Dowiedz się m.in. od czego zacząć tworzenie sklepu, jak przyciągnąć do siebie klientów oraz czy opłaca Ci się zakładać działalność gospodarczą? 

SMS w ecommerce – co musisz wiedzieć na początek?
SMS w ecommerce – co musisz wiedzieć na początek?

Szacuje się, że współczynnik otwarć wiadomości SMS sięga nawet 98%. Nic więc dziwnego, że wiele sklepów internetowych decyduje się na tę formę komunikacji. Od czego najlepiej zacząć planowanie komunikacji SMS? Poznaj podstawowe zasady zbierania kontaktów do komunikacji mobilnej i przykłady zgód.

Jak targetować mailing w ecommerce?
Jak targetować mailing w ecommerce?

Lepiej wysłać wiadomość jak największej grupie odbiorców, czy może tylko tym najbardziej zainteresowanym osobom? Przekonaj się, że odpowiednie targetowanie ma sens!

Wypróbuj Revhuntera