Profilaktyka porzuconych koszyków. Jak nie tracić klientów?

Profilaktyka porzuconych koszyków. Jak nie tracić klientów?

Autor: Daria Jordan, Junior Content Specialist
Czas na przeczytanie: 6 minut

Już wiesz, jak bardzo problematycznym zjawiskiem są porzucone koszyki. Wiesz również, że kwestią niezbędną jest wdrożenie skutecznej strategii radzenia sobie z tym problemem. By zadbać o własny sklep, a co za tym idzie o swoje zyski, musisz odnaleźć klucz, którym być może nie rozwiążesz od razu wszystkich problemów, ale wyznaczysz właściwy kierunek, którym trzeba podążać, by zmniejszać ilość porzuconych koszyków. Dobrze znane wszystkim przysłowie mówi, ze lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego właśnie tak ważna jest profilaktyka. Jak się okazuje nie tylko w sferze zdrowia, ale także w sferze biznesu.

Niezaprzeczalnym faktem jest to, że niestety nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji, przez które klient porzuci koszyk i ostatecznie nie sfinalizuje swojego zamówienia. Ważne jest jednak aby podejmować takie działania, które przyczynią się do znacznego zmniejszania ich ilości. Co zatem możesz zrobić, aby zmniejszyć ich ilość?

Zadbaj o UX strony

By osiągać wysokie wskaźniki konwersji, nie wystarczy, że Twój sklep będzie “ładny”. Strona przede wszystkim powinna być przyjazna dla użytkownika. Od tego jak dana witryna jest odbierana przez odwiedzających, w dużym stopniu zależy jej sukces. Strona powinna być przejrzysta, czytelna i intuicyjna. User Experience, czyli doświadczenie użytkownika musi stanowić spójną całość, tak aby chętnie wracał na daną witrynę w przyszłości. 

Dostosuj witrynę do urządzeń mobilnych 

Responsywność strony to podstawa. W erze smartfonów i "perspektywy kciuka" ten zabieg jest absolutną koniecznością. To właśnie na urządzeniach mobilnych notuje się obecnie największy ruch stron www. Mając na uwadze wygodę użytkowników, każda witryna powinna się automatycznie dopasowywać do rozdzielczości konkretnego urządzenia.

Daj możliwość swoim klientom, by wchodząc na Twoją witrynę, mogli korzystać bez przeszkód z dowolnego urządzenia: smartfona, laptopa czy tabletu. Żyjemy w pokoleniu smart, pamiętaj o tym.

Zadbaj o bezpieczeństwo zakupów

Robiąc zakupy w sieci, Twoi klienci muszą mieć pewność, że cała ścieżka zakupowa, począwszy od wrzucenia produktów do koszyka, po dostawę pod same drzwi, spełnia kluczowe zasady bezpieczeństwa. To na co należy zwrócić szczególną uwagę to bezpieczny system płatności, a także możliwość wyboru z kilku dostępnych form płatności. Klient lubi mieć wybór, zawsze. Nie ograniczaj go!

Szanuj czas swoich klientów 

Klienci cenią swój czas. Bywa, że proces zakupowy nie dość, że jest skomplikowany to także bardzo czasochłonny. Ścieżka zakupowa powinna być możliwa do przejścia w kilku kliknięciach myszą. Stwórz w swoim sklepie zatem dwa warianty: dla tych użytkowników, którzy mają więcej czasu, aby założyć konto i spokojnie dokonać zakupów, a także dla tych, którzy chcą kupić produkt bądź usługę szybko i bez zbędnych formalności, czyli chcą skorzystać z opcji zakupu jako gość. 

Udało się. Koszyk opłacony. Czy to koniec? 

Pamiętaj, że Twoja rola nie kończy się na finalizacji zamówienia. Zatroszcz się także o to, co dzieje się dalej z produktem po zakupie. Zwróć uwagę na czas oczekiwania przez Klienta na dostawę. Sytuacją idealną byłoby, aby dostawa była realizowana maksymalnie w przeciągu 24 h od złożenia zamówienia. Jako że z ideałami bywa różnie, warto, chociaż postarać się o to, aby termin dostawy był możliwie jak najkrótszy.

Nie zapominaj także o polityce zwrotów. Na wypadek gdyby Klient chciał dokonać zwrotu zamówienia bądź jego wymiany powinien mieć możliwość, aby zrobić to szybko i bez zbędnych formalności. 

Obsługa posprzedażowa jest bardzo ważna. Klient dopieszczony to klient zadowolony, a to z pewnością zwiększa szansę na współpracę w przyszłości. Pamiętaj także o tym, że dobra opinia rozprzestrzenia się w sieci bardzo szybko, warto zadbać, by była jak najlepsza.

A gdy zrobiłeś już wszystko, co mogłeś...

Powyższe wskazówki z pewnością pomogą zmniejszyć ilość porzuconych koszyków, ale czy profilaktyka zawsze jest stuprocentowo skuteczna? Owszem, przeważnie działa cuda, ale nie zawsze jest lekiem na całe zło. Zdarza się, że klienci rezygnują z zakupów z najróżniejszych powodów, zupełnie niezależnych od podjętych przez Ciebie działań. Jeśli jednak oczekujesz sprawdzonych rezultatów w minimalizowaniu ilości niedokończonych zakupów, koniecznie po wyeliminowaniu możliwych błędów, postaw na e-mail retargeting.

By ograniczyć ilość porzuconych koszyków, nie wystarczy bieżąca analiza zachowań użytkowników. Owszem analiza ścieżek konwersji jest bardzo ważna i stale trzeba działać w zakresie ich optymalizacji, bo e-klient jest zmienny, a rynek nieustannie się rozwija. Idź jednak o krok dalej i przypominaj się klientom wykorzystując potencjał retargetingu. Korzystaj z narzędzia, dzięki któremu możesz wysyłać spersonalizowane wiadomości bezpośrednio na skrzynki klientów, informując ich o niedokończonych transakcjach, bądź rekomendując im produkty wedle ich preferencji. To, co z pewnością spowoduje, że klient jeszcze chętniej pochyli się nad wcześniej porzuconym koszykiem to motywator w postaci bonu rabatowego, zniżki na zakupy bądź drobnego upominku.

Photo by Markus Frieauff on Unsplash

Share:

Pozostałe wpisy

Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?
Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?

Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?

Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?
Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?

Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?

Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?
Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?

W jaki sposób marki wykorzystują efekt FOMO, aby zachęcić klienta do powrotu na stronę sklepu? Sprawdź, jak email ostatniej szansy może wpłynąć na decyzję zakupową odbiorcy. 

Otrzymaj bezpłatną strategię zwiększania konwersji