Porzucanie koszyków zakupów w Twoim sklepie internetowym — przez niezdecydowanych użytkowników — może być bardzo denerwujące. Wyobraź sobie, że klient już wybrał Twój produkt, wkłada go do koszyka, idzie do kasy, wyciąga portfel, Ty cieszysz się już na kolejną sprzedaż i… Klient zawraca, odkłada produkt na miejsce i opuszcza sklep. Co możesz zrobić w tym wypadku? W sklepie stacjonarnym jedynym wyjściem jest pogoń za klientem i przekonanie go osobiście do zakupu danego produktu. Zupełnie inaczej wygląda scenariusz odzyskiwania porzuconych koszyków online. Co należy więc zrobić, gdy klient przeglądał Twoją stronę za pomocą telefonu i opuścił sklep, nie płacąc za zakupy? Jak odzyskać porzucone m-koszyki? Z pomocą przychodzi retargeting mobilny, o którym więcej przeczytasz w poniższym wpisie.
Według badania przeprowadzonego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej można dojść do wniosku, że porzucone koszyki stały się już powszechnym zjawiskiem. Co trzeci Polak przerywa swoje zakupy online, a jego ścieżka zakupowa coraz bardziej się wydłuża i opiera się na kilku kanałach sprzedaży. Na samym początku należy jednak podkreślić, że nie wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzą Twój sklep, zrobią w nim zakupy. Tak - aż 32% użytkowników odwiedza Twoją witrynę tylko po to, aby zobaczyć nowości, sprawdzić promocje, czy porównać cenę. Musisz więc pogodzić się z faktem, że nie każdy użytkownik zostanie Twoim klientem. Ponadto koszyk w sklepie internetowym bardzo często zastępuje listę zakupową. E-konsumenci potrzebują zwykle więcej czasu, aby podjąć decyzję, a dodając produkty do koszyka, tworzą tam pewnego rodzaju listę, do której mogą łatwo wrócić i ją uzupełnić.
1. Opuszczenie strony koszyka, aby sprawdzić stan swojego konta.
2. Poszukiwanie dodatkowych informacji o danym produkcie.
3. Oczekiwanie na rabat lub kod zniżkowy na dany produkt.
4. Skonsultowanie zakupu z drugą osobą.
5. Przyczyny losowe.
6. Tworzenie listy zakupowej.
Więcej na temat porzuconych koszyków przeczytasz w jednym z naszych ostatnich wpisów: Najczęstsze powody porzucania koszyków w e-commerce.
Porzucone koszyki występują także w przypadku zakupów na urządzeniach mobilnych. Zjawisko to jest nawet silniejsze niż podczas robienia zakupów, używając komputera. Według już wspomnianego wcześniej badania Izby Gospodarki Elektronicznej 32% badanych zawsze płaci za produkty dodane do koszyka na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że aż 68% użytkowników mobilnych opuszcza koszyk zakupowy przed sfinalizowaniem transakcji. Powody opuszczenia m-koszyka są jednak podobne do opuszczenia e-koszyka. W zakupach za pomocą telefonu widać jednak, że klienci dużo częściej sprawdzają, czy na pewno wszystkie produkty, które wybrali, znajdują się w m-koszyku.
Pamiętaj!
Zwróć uwagę na widoczność m-koszyka. Ważne, aby wszystkie produkty wyświetlały się poprawnie, a ich zdjęcia oraz opis odpowiednio skalowały się do wielkości ekranu. Warto również umożliwić swoim klientom zapamiętanie koszyka zakupowego, czyli zapisanie produktów w koszyku i przechowanie ich np. przez 24h. Dzięki temu klient może wrócić na stronę koszyka i od razu wykonać zakupy lub uzupełnić o nowe produkty, a nie musi „napełniać” go od nowa.
Każdy problem ma swoje rozwiązanie. Porzucone m-koszyki oraz e-koszyki można stosunkowo szybko odzyskać. Wystarczy wprowadzić do swojej strategii działania marketingowe, które pozwolą Ci uratować utracony ruch. Poniżej przedstawiamy najskuteczniejsze sposoby, dzięki którym poradzisz sobie z problemem porzuconych koszyków.
E-mail retargeting mobilny
W Revhunterze jesteś w stanie zaplanować kampanię e-mail konkretnie do tych osób, które opuściły koszyk zakupowy na stronie Twojego sklepu oraz wyświetlić im w e-mailu dokładnie te produkty, które tam zostawili. Ponadto dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w wiadomości dedykowanego rabatu. To zmotywuje użytkownika do szybkiego zakupu.
Wprowadzając tego typu działania, zwiększysz współczynnik konwersji w swoim sklepie internetowym i pozyskasz nowych klientów. Jak działa retargeting mobilny?
Przykład:
Użytkownik przeglądał na swoim telefonie baseny ogrodowe. Jeden z nich wraz z pompką i pokrywą dodał do koszyka. Niestety opuścił stronę, jeszcze przed finalizacją zakupu. Revhunter za pomocą plików cookie zapisał jego ruchy w Twoim sklepie internetowym, a następnie znalazł tego użytkownika w swojej bazie adresowej. Dzięki temu Ty w pełni legalnie możesz wysłać mailing do tej osoby, przypominający o pozostawionych produktach w koszyku i oferujący rabat – 20% na wszystkie akcesoria do basenu oraz darmową dostawę. Stworzenie mailingu zajmie Ci 10 minut — wystarczy wybrać szablon, dodać treść i temat wiadomości. Revhunter automatycznie zamieści w e-mailu produkty, które przeglądał użytkownik, a następnie wyśle wiadomość.
Remarketing w Google
Reklama w Google Ads należy do kampanii remarketingowych, dzięki którym jesteś w stanie dotrzeć do osób, które już były w Twoim sklepie, ale nie zdecydowały się jeszcze na zakup produktu. Remarketing w Google to zazwyczaj komunikat w formie grafiki lub tekstu, przedstawiający ofertę dopasowaną do preferencji konkretnego odbiorcy.
Google Ads wyświetla się na stronach internetowych, które odwiedza dany użytkownik.
Porzucone koszyki w Twoim sklepie internetowym nie powinny Cię denerwować. Potraktuj je jako jeden z kroków na drodze przekształcenia użytkownika w klienta. Tak naprawdę możesz wiele zrobić, aby osoby, które odwiedzają Twoją stronę, korzystając z telefonu, zdecydowały się dokończyć zakupy. Najważniejsze jest prawidłowe zidentyfikowanie problemu. Przeanalizuj, dlaczego użytkownicy opuszczają swoje koszyki, aby wyeliminować wszystkie przeszkody. Wprowadź retargeting mobilny i przekonaj te osoby do powrotu.
Projekt responsywnego mailingu różni się od przygotowania zwykłej kreacji mailowej — wyświetlanej na desktopie. Na co należy więc zwrócić uwagę podczas projektowania mailingu?
1. Krótki temat wiadomości
Smartfony mają o wiele mniejszy ekran niż komputer czy laptop — należy więc wziąć to pod uwagę zarówno podczas projektowania kreacji mailowej, jak i przy w wyborze tematu wiadomości. Jeśli chcesz, aby temat wyświetlił się w całości, musisz zmieścić się w 30 znakach. Poniżej zamieszczamy przykładowe tematy emaili, które można wykorzystać w retargetingu mobilnym:
Jeśli temat zwróci uwagę odbiorcy, to wtedy przejdzie on do przeczytania preheadera.
2. Nie zapomnij o preheaderze
Krótki temat wiadomości zwykle uzupełni preheader - to pierwsze zdanie w treści mailingu, które pojawia się od razu pod tematem i jest widoczne jeszcze przed otwarciem. Warto umieścić tam informację, co dokładnie znajduje się w mailu.
UWAGA! Jeśli samodzielnie nie uzupełnisz preheadera, wtedy w jego miejscu pojawi się losowy komunikat.
3. Dopasuj kreację mailingu do wyświetlacza
Kreacja mailowa inaczej wyświetla się na ekranie komputera, czy laptopa, a inaczej na ekranie smartfona. Warto więc przy projektowaniu mailingu wziąć to pod uwagę. Dwu i trójkolumnowe bloki treści zmienią swój układ na jednokolumnowy. Tak jak w przykładzie poniżej:
TIP: W mailingu używaj zawsze jednokolumnowego układu treści. Wiadomość dzięki temu będzie dużo czytelniejsza i poprawnie wyświetli się na każdym urządzeniu.
Im większy plik, tym wolniej ładuje się wiadomość e-mail, czego efektem jest mniejsza liczba kliknięć i konwersja. Nikt z nas nie lubi czekać, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie wszędzie się spieszymy, oczekujemy wszystkiego na już, na ASAP! Twoi odbiorcy też nie chcą czekać na załadowanie się kreacji, dlatego należy zmniejszyć rozmiar pliku. W jaki sposób? Stosując kompresję lub zmieniając DPI obrazków.
TIP: W swojej kreacji mailowej wykorzystaj podstawowe fonty. Masz wtedy pewność, że treść maila prawidłowo wyświetli się we wszystkich skrzynkach pocztowych.
5. Widoczne wezwanie do działania
Chcesz, aby Twoi odbiorcy klikali w CTA i dokonywali konwersji? Umieść przycisk w górnej części mailingu, tak aby był on widoczny od razu po otwarciu wiadomości. CTA powinno mieć również odpowiednią wielkość, aby zainteresowany odbiorca bez problemu mógł stuknąć go palcem.
Załóż darmowe konto w Revhunterze i wyeliminuj problem porzuconych koszyków. Krok po kroku zaplanuj swoją pierwszą kampanię i sprawdź, czy e-mail retargeting mobilny jest dobrym rozwiązaniem dla Ciebie.
High season w e-commerce nadchodzi wielkimi krokami! W tym roku Black Friday przypada na 25 listopada, jednak my już od początku miesiąca zachęcamy Was do skorzystania ze specjalnej oferty, którą dla Was przygotowaliśmy.
Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?
Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?