Autor: Michał Kręcisz, Head of Business Development
Czas na przeczytanie: 6 minut
Prowadząc własny ecommerce jesteś niczym poszukiwacz złota, który z dna rzeki wyciąga miskę wypełnioną piaskiem. Dopiero w trakcie jego płukania znajdziesz to, czego naprawdę szukasz — złoto. Podobnie jest w ecommerce. Z Internetu na całym świecie korzysta ok. 5 mld użytkowników*. Nie każdego z nich zainteresuje oferta Twojego sklepu internetowego. W jaki sposób znaleźć więc złoto w ecommerce, czyli ten najbardziej wartościowy ruch, który przynosi sprzedaż? Wykorzystaj do tego prospecting klientów i przekonaj się, jak zbudować solidne podwaliny pod retargeting oraz inne działania marketingowe.
Prospecting klientów jest to proces generowania nowego ruchu, poszukiwania klientów oraz nawiązania z nimi wstępnej relacji. Dzięki temu firma może wyjść ze swoją ofertą do odbiorców. Skuteczny prospecting klientów wprowadza użytkownika do lejka sprzedażowego i kieruje go do samego końca ścieżki zakupowej. Poniżej prezentujemy schemat tradycyjnego lejka marketingowego oraz lejka sprzedażowego w ecommerce.
Prospecting obejmuje wiele rozwiązań, które możesz wykorzystać do znalezienia idealnych klientów. Zaliczamy do nich m.in.:
Komunikacja telefoniczna wcale nie odeszła do lamusa. Obecnie powstaje coraz więcej call center wykorzystujących sztuczną inteligencję do prowadzenia rozmowy z klientem. Jest to świetne rozwiązanie w momencie, gdy liczba dostępnych konsultantów jest ograniczona. Jeśli jednak zamierzasz skutecznie i efektywnie pozyskiwać klientów za pomocą call calling to zdecyduj się na zatrudnienie konsultanta. Tylko rozmowa z realną osobą pozwoli tak pokierować konwersacją, aby rozwiać wszelkie obawy rozmówcy i sfinalizować sprzedaż.
O wiele łatwiej jest budować i utrzymywać relacje w sieci znajomych lub osób znajdujących się w grupie podobnych zainteresowań. Musisz jednak wiedzieć, że technika sprzedaży wykorzystująca social media tzw. social selling wymaga dużego nakładu czasu i aktywności w wybranym kanale społecznościowym.
Wysyłki kampanii audience polegają na dotarciu do grona zupełnie nowych użytkowników, którzy nie odwiedzili jeszcze Twojego sklepu. Nie są to jednak wysyłki kompletnie przypadkowe. Wykorzystując dostępne na rynku narzędzia np. Revhuntera, przeanalizujesz intencje zakupowe osób z Twojej bazy i dopasujesz je do rekordów zebranych w bazach Partnerów. Dzięki temu mailing dotrze tylko do osób o preferencjach zgodnych z Twoją personą zakupową. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Proces prospectingu klientów należy bardzo dokładnie zaplanować. Przygotowanie bazy potencjalnych klientów - w zależności od rozwiązania, które zastosujesz - może wymagać od Ciebie sporo czasu i pracy. Cały proces warto podzielić na kilka podstawowych etapów.
Na każdym z wyżej wymienionych etapów masz styczność z pewnymi fazami klienta, które określają poziom zainteresowania Twoim produktem lub usługą.
Proces prospectingu klientów możesz wykorzystać również w biznesie stacjonarnym, lub takim, gdzie zakup nie jest możliwy do zrealizowania bezpośrednio na stronie, lub wymaga kontaktu ze sprzedawcą w innym kanale. Przybiera on wtedy nieco odmienną formę. W branżach, w których nie ma typowego koszyka zakupowego prospecting może zająć kilka, a nawet kilkanaście tygodni. Wszystko zależy od złożoności procesu sprzedaży, ceny produktu i czasu potrzebnego na podjęcie takiej decyzji.
Przykład procesu prospectingu dla dealera samochodowego:
W prospectingu klientów należy przestrzegać zasady “co za dużo, to niezdrowo”. Jeśli będziesz bombardował użytkowników informacjami o Twojej marce, to możesz ich zniechęcić do swoich produktów. Należy nakłaniać użytkownika do zakupu, ale z umiarem. 100 wykonanych połączeń, czy wysłanych maili dobrze wygląda w statystykach, ale czy na pewno przynosi spodziewane rezultaty, jeśli nikt z odbiorców nie kupi żadnego produktu?
Działaj rozważnie na etapie prospectingu klientów. A gdy już pozyskasz nowy, wartościowy ruch na swoją stronę lub do swojego sklepu to przekształć go w klientów za pomocą e-mail retargetingu.
*https://spidersweb.pl/2021/12/liczba-internautow-na-swiecie.html
High season w e-commerce nadchodzi wielkimi krokami! W tym roku Black Friday przypada na 25 listopada, jednak my już od początku miesiąca zachęcamy Was do skorzystania ze specjalnej oferty, którą dla Was przygotowaliśmy.
Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?
Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?