Autor: FEB
Czas na przeczytanie: 8 minut
Czym jest lejek sprzedażowy? Jakie są jego etapy i w jaki sposób wykorzystać tę wiedzę do budowania wizerunku marki i zwiększania sprzedaży? Sprawdź, jak błyskawicznie usprawnić komunikację w e-commerce!
Doprowadzenie Klienta do szczęśliwego finału w postaci zakupu to złożony proces, który opiera się na psychologii sprzedaży, możliwościach technicznych i innych, często wydawałoby się niezwiązanych z zakupem czynnikach. Sprzedaż nie jest więc punktem w czasie, a ścieżką składającą się z wielu punktów styku. W sklepach internetowych droga klienta bywa bardzo złożona i trudna w optymalizacji, można jednak przyjąć uproszczony model, który znacznie ułatwia i przyspiesza zdobywanie nowych transakcji.
Najbardziej ogólny model to AIDA, widoczny na schemacie poniżej. Lejek ten jest swego rodzaju filtrem, przez który przepływają użytkownicy. Część z nich przechodzi dalej, zbliżając się do zakupu, część wróci w innym czasie, a część być może nigdy więcej nie zetknie się z marką.
Rysunek 1. Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/AIDA_(marketing)
Zbudowanie własnego lejka sprzedaży pozwala na efektywne segmentowanie Klientów.
Lejek sprzedażowy |
Działania rekomendowane w e-commerce |
Świadomość Etap, w którym komunikacja jest najbardziej ogólna i kierowana do szerokiej grupy odbiorców. Część z nich może nawet nie znać marki, dlatego kluczowe będą obecność i widoczność, a także komunikowanie nazwy brandu, jego wartości i asortymentu. Na tym etapie takie działania zwykle są wystarczające, ponieważ odbiorca nie posiada jeszcze uświadomionej potrzeby zakupu. Skoncentrujmy się więc na jej stworzeniu. |
Osoby, które po raz pierwszy wpadły do Twojego lejka zakupowego, zazwyczaj zaczynają odwiedziny od strony głównej, bo chcą poznać Twój brand. Wykorzystaj ich odwiedziny, aby mogły jak najbliżej poznać markę i jej wartości. Pokaż jakie produkty oferujesz, aby wzbudzić wśród nich intencje zakupowe. Spróbuj też zakorzenić się w ich pamięci, poprzez stworzenie jak największej ilości punktów styku z Twoją marką. |
Zainteresowanie Drugi etap pogłębienia znajomości z Klientem, następuje, gdy Klient ma już intencję zakupową, ale jeszcze nie zdecydował się na konkretny produkt czy sprzedawcę. To czas na edukację i dalszą budowę relacji. Teraz należy przedstawić asortyment z konkretnymi korzyściami racjonalnymi i emocjonalnymi. |
Gdy udało Ci się wzbudzić u użytkownika zainteresowanie konkretną kategorią produktową, kolejnym krokiem powinno być przekonanie go do wyboru produktu. Pokaż mu swoje Bestsellery i produkty, rekomendowane przez innych kupujących. Postaraj się zachęcić użytkownika, aby wrócił na stronę sklepu i dokonał wyboru. |
Pożądanie Ten etap nadchodzi, gdy Klient wie, czego chce. Szuka jednak najciekawszej oferty, najlepszego produktu i najkorzystniejszej ceny. W komunikacji warto wiec używać konkretnych argumentów: promocji, rabatów oraz właściwie uzasadnić cenę. |
Na tym etapie klient wybiera już konkretny produkt. Nie zawsze jest jednak do końca pewny swojego wyboru, dlatego może zdarzyć się, że opuści sklep. Powalcz o to, by to właśnie Twoją ofertę wybrał spośród innych. Pamiętaj, że cena nie jest jedynym czynnikiem, który może o tym zadecydować. Złóż obietnicę ponadprzeciętnej obsługi i dotrzymaj jej, a klient odwdzięczy się regularnymi zakupami. |
Akcja (zakup) To ostateczne domknięcie transakcji. Teraz kluczową rolę odegrają benefity tj. darmowa dostawa, rabaty, ograniczone czasowo promocje. Znaczny wpływ na sukces ma również polityka zwrotów, płatności i ogólna obsługa potransakcyjna. |
Skontaktuj się z użytkownikiem, który przerwał proces zakupowy na ostatniej prostej i porzucił koszyk. Przypomnij mu o pozostawionych produktach. Dodatkowym motywatorem może być atrakcyjny rabat lub darmowa dostawa. Takie działania, zwłaszcza kierowane do osób, które jeszcze nie robiły zakupów w Twoim sklepie, potrafią skutecznie zachęcić niezdecydowanych użytkowników do dokończenia zakupów. |
Lejek sprzedażowy działa tylko wtedy, gdy dysponujemy zasięgiem i ruchem. Należy pamiętać o tym, że jeśli nie zapewnimy odpowiedniego strumienia użytkowników w jego górnej części, to nie wypłyną z niego oczekiwane rezultaty. Jeśli chcesz prowadzić skuteczne działania reklamowe, na każdym z etapów lejka sprzedażowego, już dziś zapoznaj się z możliwościami FEB i Revhunter, dzięki którym podniesiesz zarówno rozpoznawalność swojej marki, jak i sprzedaż wieńczącą działania marketingowe w e-commerce.
High season w e-commerce nadchodzi wielkimi krokami! W tym roku Black Friday przypada na 25 listopada, jednak my już od początku miesiąca zachęcamy Was do skorzystania ze specjalnej oferty, którą dla Was przygotowaliśmy.
Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?
Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?