Jakie dane o swoich klientach możesz wyciągnąć z e-maili?

Jakie dane o swoich klientach możesz wyciągnąć z e-maili?

Autor: Paweł Zasuń, Senior Marketing Specialist
Czas na przeczytanie: 3-4 minuty

Choć e-mail marketing na stałe zadomowił się w kanonie działań reklamowych, jego potencjał nadal nie zawsze jest w pełni wykorzystywany. Tylko nieliczni marketerzy mają świadomość, że popularne wskaźniki OR (ilość otwarć) i CTR (ilość kliknięć) to nie wszystko. Jak wykorzystać pozostałe dane, by e-mail marketing był jeszcze skuteczniejszy?

Pan Jacek jest biznesmenem. Standardowo wszystkie maile odbiera w Gdyni. Jedynie w piątki robi to z Warszawy, z czego możemy wnioskować, że w tym czasie przebywa w delegacji. Wiadomości zazwyczaj otwiera około godziny 13.00. Błahostki? Ależ nie! Znając preferencje dzienne i godzinowe potencjalnego klienta, wiemy, w jakie dni i w jakich godzinach przebywa on online. Możemy wykorzystać ten moment na wysłanie dodatkowej wiadomości zwiększającej siłę rażenia komunikatu. Dzięki temu pan Jacek zachowa się dokładnie tak, jak założyliśmy to sobie w naszych scenariuszach. Co więcej, jeżeli wiemy, że pan Jacek zazwyczaj odbiera maila na laptopie, jedynie w piątki – w trakcie delegacji – sięga po iPhone’a, również możemy to wykorzystać w procesie targetowania. Z myślą o Panu Jacku stworzymy kampanię emailingową pod konkretne urządzenie, a nawet – pod konkretny system operacyjny.

OR i CTR to jedynie wierzchołek góry lodowej. Najcenniejszych informacji należy szukać głębiej.
Analizując dane uzyskane z poziomu e-maila, nie możesz zapomnieć o pozostałych cennych źródłach informacji. Dzięki stronie www dowiesz się, jakie kategorie najchętniej przeglądają odbiorcy, które produkty wzbudzają ich zainteresowanie, jaka jest długość sesji oraz wartość koszyka.

Wojtek ma psa i kupuje online – jak wykorzystać zgromadzone dane?
Łącząc informacje pozyskane z poziomu e-maila, strony www i third party – z łatwością stworzysz profil zakupowy klienta, by w procesie sprzedaży online poprowadzić go po nitce do kłębka.

Przykład:
Poznaj Wojtka. Wojtek jest miłośnikiem zwierząt, ale ma alergię na kocią sierść, dlatego jego czworonożnym przyjacielem jest pies Azor. Średnio raz w miesiącu Wojtek zamawia w swoim ulubionym sklepie online produkty dla swojego pupila. Jego profil zakupowy został stworzony na podstawie danych uzyskanych z emaila oraz e-sklepu. Analiza intencji zakupowych pokazała, że na 30 wizyt w sklepie  Wojtek 14 razy kupował karmę oraz 4 razy psie zabawki. Ani razu nie kupił produktów z innych kategorii, np. żwirku dla kota czy pokarmu dla kanarków.

Wykorzystując retargeting możesz wysłać mu specjalną ofertę, na, tak często kupowaną przez niego, karmę. W ramach cross-sellingu jesteś w stanie także zwiększyć sprzedaż innych produktów z tej kategorii. Wystarczy, że do kreacji emailingowej dorzucisz kilka produktów komplementarnych, takich jak np. obroża przeciw pchłom, przysmak dentystyczny czy miskę.

Ale to nie koniec możliwości! Dzięki up-sellingowi w kolejnym emailu pokażesz Wojtkowi produkty z kategorii o lepszych właściwościach, np. wysokiej jakości psią karmę, droższą od tej, którą kupuje standardowo. Idąc za ciosem – maile wysyłajmy wieczorem, bo wiemy, że rekord o ID 149211240562 posiadający adres email: wojtek_i_azor@wp.pl otwiera naszą komunikację około 20.00. Pamiętajmy o responsywności, bo czasem zdarza się, że Wojtek czyta maile na smartfonie, podczas spaceru z psem. I co najważniejsze – dzięki look-alike audience możemy porównać ID Wojtka do innych rekordów znajdujących się w naszej bazie z podobnymi cechami do naszego bohatera, by stworzyć grupę odbiorców o tożsamych zainteresowaniach. 

By w pełni wykorzystać potencjał sprzedażowy, warto także działania emailingowe rozszerzyć o email retargeting, który pozwoli Ci dotrzeć nawet do niezarejestrowanych użytkowników przeglądających Twój sklep.

Photo by Luke Chesser on Unsplash

Share:

Pozostałe wpisy

Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?
Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?

Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?

Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?
Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?

Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?

Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?
Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?

W jaki sposób marki wykorzystują efekt FOMO, aby zachęcić klienta do powrotu na stronę sklepu? Sprawdź, jak email ostatniej szansy może wpłynąć na decyzję zakupową odbiorcy. 

Otrzymaj bezpłatną strategię zwiększania konwersji