Jak mierzyć ruch na stronie? Poznaj sprawdzone metody i narzędzia

Jak mierzyć ruch na stronie? Poznaj sprawdzone metody i narzędzia

Autor: Katarzyna Nowak, widoczni.com
Czas na przeczytanie: 6 minut

Ruch na stronie to liczba użytkowników, którzy odwiedzają witrynę w określonym czasie. Stanowi on jeden z istotnych wskaźników, który pozwala sprawdzić, czy pozycjonowanie zmierza w dobrym kierunku, a także jak Twoja strona prezentuje się na tle konkurencji.
Przedstawiamy metody i narzędzia, które pozwolą sprawdzić ruch na stronie - Twojej oraz konkurencji i ocenić, czy pozycjonowanie naprawdę działa.

Sprawdzamy ruch na własnej stronie

W przypadku własnej strony internetowej sprawdzenie ruchu jest bardzo proste. Wystarczy założyć darmowe konta Google Analytics i Google Search Console. W tych narzędziach znajdziesz szczegółowe i rzetelne informacje o użytkownikach.

 

Pozyskiwanie-GA-caly-ruch_

Dane o źródłach ruchu w raporcie Pozyskiwanie w Google Analytics

 

Jak sprawdzić ruch na stronie w Google Analytics?

W Google Analytics wystarczy wybrać przedział czasu, a narzędzie wskaże nam, ile użytkowników odwiedziło stronę w wybranym okresie, np. w ciągu roku lub miesiąca. Warto oceniać tę wartość rok do roku - w ten sposób sprawdzisz, czy pozyskałeś więcej użytkowników z różnych kanałów, zawłaszcza z pozycjonowania. Jakie inne wskaźniki dotyczące ruchu warto śledzić?

  • Ruch w czasie rzeczywistym dostępny w raporcie Czas rzeczywisty.
  • Dane o użytkownikach dostępne w raporcie Odbiorcy - znajdziesz w nim informacje o użytkownikach (struktura płci, wieku, urządzenia, z których korzystają).
  • Dane o źródłach ruchu w raporcie Pozyskiwanie.
  • Dane o jakości ruchu dostępne w raportach Zachowania i Konwersje (jakie podstrony otwierają użytkownicy i ile podstron odwiedzają w ciągu jednej sesji, ile czasu spędzają w witrynie, ile konwersji przynosi ruch, jaki jest współczynnik odrzuceń).

Dzięki tym danym dowiesz się, czy Twoje działania są skuteczne, czy może warto je zoptymalizować.

Jak sprawdzić ruch na stronie w Google Search Console?

Kolejne darmowe narzędzie, które pozwala w sposób rzetelny zidentyfikować i sprawdzić ruch na stronie, jest Google Search Console. Pod kątem ruchu interesuje nas raport Skuteczność, w którym znajdziesz informacje o:

  • liczbie kliknięć w link - ruchu generowanym przez daną podstronę (adres URL) z organicznych wyników wyszukiwania,
  • urządzeniach, z których pochodzi ruch na stronie,
  • frazach, które generują ruch na konkretnych podstronach,
  • krajach, z których pochodzi ruch (kliknięcia).

Google Analytics oraz Google Search Console to jedyne narzędzia, które prezentują rzeczywisty ruch. Wszystkie pozostałe narzędzia SEO podają jedynie orientacyjne, szacunkowe dane. Dlatego też nie jesteśmy w stanie sprawdzić dokładnego ruchu na stronach konkurencji. Mimo to szacunkowe dane mogą stanowić informację o tym, jakich efektów możemy się spodziewać i do czego warto dążyć.

 

raport-skutecznosci-google-search-console_(1)

Raport skuteczności w Google Search Console

Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji i dlaczego warto to robić?

Narzędzia dla specjalistów SEO, na podstawie liczby fraz widocznych w organicznych wynikach wyszukiwania, są w stanie oszacować generowany przez daną stronę ruch. W ten sposób możesz sprawdzić, jak prezentujesz się na tle konkurencji i na jakie frazy powinieneś się pozycjonować. Wśród narzędzi, które możesz wykorzystać do szacowania ruchu, znajdują się:

  • Senuto,
  • SEMSTORM,
  • Ahrefs.

Poniżej omówimy funkcje każdego z narzędzi w zakresie weryfikacji i analizy szacunkowego ruchu na stronie.

Ruch na stronie w Senuto

W narzędziu Senuto szacowany ruch na stronie określany jest mianem analizy widoczności. Określa on:

  • szacunkową liczbę użytkowników w skali miesiąca pochodzącą z organicznych wyników wyszukiwania dla danej domeny,
  • frazy, które odpowiadają za największy ruch dla danej domeny,
  • sezonowość witryny, czyli zmiany w widoczności (ruchu) w zależności od pór roku i sezonu.

 Szczególną uwagę warto zwrócić na raport sezonowości. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jakie wahania ruchu występują u konkurencji i czy są zbliżone do tych, które odnotowujesz na swojej stronie.

Istotnym raportem jest także Analiza konkurencji. Znajdziesz w niej informacje o frazach, na które konkurencja plasuje się w top10 wyników organicznych. Jeśli zauważysz, że Twoje pozycje są niższe, będziesz wiedział, nad czym powinieneś pracować i na jakich słowach kluczowych warto się skupić. Pamiętaj, by wyeliminować ruch z fraz brandowych - pozycjonowanie się na konkurencyjne frazy brandowe może wprowadzać klienta w błąd i naruszać zasady uczciwej konkurencji.

 

analiza-widocznosci-senuto

Historia widoczności w narzędziu Senuto


Ruch na stronie konkurencji w Ahrefs

Ahrefs to płatne narzędzie SEO, które przeznaczone jest przede wszystkim do analizy profilu linkowego. Zawiera ono jednak również moduł poświęcony liczbie użytkowników odwiedzających konkretną stronę. Jakie dane w nim znajdziesz? M.in. informacje o:

  • podstronach, które generują największy ruch,
  • ruchu z urządzeń mobilnych,
  • prognozach ruchu dla danej podstrony,
  • wszystkich słowach kluczowych, które zwiększają ruch na stronie.

Co zyskasz dzięki analizie ruchu w Ahrefs? Możesz rozbudować swoją witrynę o nowe podstrony ofertowe na wzór konkurencji.

 

Ahrefs-ruch-organiczny

Dane o ruchu organicznym w narzędziu Ahrefs


Ruch na stronie w SEMSTORM

Jak przebiega szacowanie ruchu w narzędziu SEMSTORM? Jako podstawę narzędzie przyjmuje dwie dane:

  • liczbę fraz znajdujących się w top50 organicznych wyników wyszukiwania,
  • popularność tych fraz, czyli szacunkową miesięczną liczbę wyszukiwań każdego z nich.

Dlaczego dane są niedoszacowane? Ponieważ narzędzie nie zawiera informacji o każdej możliwej frazie. Mimo to może stanowić cenne źródło wiedzy na temat popularności konkurencji. Znajdziesz w nim:

  • zestawienie stron, które budują ruch poprzez pozycjonowanie tych samych fraz, co Ty,
  • wszystkie słowa kluczowe (dostępne w bazie SEMSTORM), na które konkurencja jest widoczna w top50 bezpłatnych wyników wyszukiwania,
  • nowe frazy, w tym słowa kluczowe long tail, na które warto się pozycjonować (ponieważ mają duży potencjał do budowania ruchu),
  • porównanie Twojej strony do stron konkurencji w zakresie budowania ruchu. 

Analiza-konkurencji-ruch-SEMSTORM

Analiza ruchu na stronach konkurencji w SEMSTORM

 

Podsumowanie

Analiza ruchu w Twojej witrynie to jeden z podstawowych elementów audytu SEO. Uzyskane informacje pozwolą Ci zweryfikować skuteczność działań z zakresu marketingu internetowego. Z kolei weryfikacja ruchu u konkurencji umożliwi Ci ulepszenie własnej strategii i uzyskanie jeszcze lepszych wyników. Skorzystaj z naszych wskazówek i rozwijaj ruch w swojej witrynie.

 

 

Share:

Pozostałe wpisy

Oferta specjalna z okazji Black Friday 2022
Oferta specjalna z okazji Black Friday 2022

High season w e-commerce nadchodzi wielkimi krokami! W tym roku Black Friday przypada na 25 listopada, jednak my już od początku miesiąca zachęcamy Was do skorzystania ze specjalnej oferty, którą dla Was przygotowaliśmy. 

Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?
Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?

Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?

Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?
Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?

Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?

Otrzymaj bezpłatną strategię zwiększania konwersji