Jak mierzyć ruch na stronie? Poznaj sprawdzone metody i narzędzia

Jak mierzyć ruch na stronie? Poznaj sprawdzone metody i narzędzia

Autor: Katarzyna Nowak, widoczni.com
Czas na przeczytanie: 6 minut

Ruch na stronie to liczba użytkowników, którzy odwiedzają witrynę w określonym czasie. Stanowi on jeden z istotnych wskaźników, który pozwala sprawdzić, czy pozycjonowanie zmierza w dobrym kierunku, a także jak Twoja strona prezentuje się na tle konkurencji.
Przedstawiamy metody i narzędzia, które pozwolą sprawdzić ruch na stronie - Twojej oraz konkurencji i ocenić, czy pozycjonowanie naprawdę działa.

Sprawdzamy ruch na własnej stronie

W przypadku własnej strony internetowej sprawdzenie ruchu jest bardzo proste. Wystarczy założyć darmowe konta Google Analytics i Google Search Console. W tych narzędziach znajdziesz szczegółowe i rzetelne informacje o użytkownikach.

 

Pozyskiwanie-GA-caly-ruch_

Dane o źródłach ruchu w raporcie Pozyskiwanie w Google Analytics

 

Jak sprawdzić ruch na stronie w Google Analytics?

W Google Analytics wystarczy wybrać przedział czasu, a narzędzie wskaże nam, ile użytkowników odwiedziło stronę w wybranym okresie, np. w ciągu roku lub miesiąca. Warto oceniać tę wartość rok do roku - w ten sposób sprawdzisz, czy pozyskałeś więcej użytkowników z różnych kanałów, zawłaszcza z pozycjonowania. Jakie inne wskaźniki dotyczące ruchu warto śledzić?

  • Ruch w czasie rzeczywistym dostępny w raporcie Czas rzeczywisty.
  • Dane o użytkownikach dostępne w raporcie Odbiorcy - znajdziesz w nim informacje o użytkownikach (struktura płci, wieku, urządzenia, z których korzystają).
  • Dane o źródłach ruchu w raporcie Pozyskiwanie.
  • Dane o jakości ruchu dostępne w raportach Zachowania i Konwersje (jakie podstrony otwierają użytkownicy i ile podstron odwiedzają w ciągu jednej sesji, ile czasu spędzają w witrynie, ile konwersji przynosi ruch, jaki jest współczynnik odrzuceń).

Dzięki tym danym dowiesz się, czy Twoje działania są skuteczne, czy może warto je zoptymalizować.

Jak sprawdzić ruch na stronie w Google Search Console?

Kolejne darmowe narzędzie, które pozwala w sposób rzetelny zidentyfikować i sprawdzić ruch na stronie, jest Google Search Console. Pod kątem ruchu interesuje nas raport Skuteczność, w którym znajdziesz informacje o:

  • liczbie kliknięć w link - ruchu generowanym przez daną podstronę (adres URL) z organicznych wyników wyszukiwania,
  • urządzeniach, z których pochodzi ruch na stronie,
  • frazach, które generują ruch na konkretnych podstronach,
  • krajach, z których pochodzi ruch (kliknięcia).

Google Analytics oraz Google Search Console to jedyne narzędzia, które prezentują rzeczywisty ruch. Wszystkie pozostałe narzędzia SEO podają jedynie orientacyjne, szacunkowe dane. Dlatego też nie jesteśmy w stanie sprawdzić dokładnego ruchu na stronach konkurencji. Mimo to szacunkowe dane mogą stanowić informację o tym, jakich efektów możemy się spodziewać i do czego warto dążyć.

 

raport-skutecznosci-google-search-console_(1)

Raport skuteczności w Google Search Console

Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji i dlaczego warto to robić?

Narzędzia dla specjalistów SEO, na podstawie liczby fraz widocznych w organicznych wynikach wyszukiwania, są w stanie oszacować generowany przez daną stronę ruch. W ten sposób możesz sprawdzić, jak prezentujesz się na tle konkurencji i na jakie frazy powinieneś się pozycjonować. Wśród narzędzi, które możesz wykorzystać do szacowania ruchu, znajdują się:

  • Senuto,
  • SEMSTORM,
  • Ahrefs.

Poniżej omówimy funkcje każdego z narzędzi w zakresie weryfikacji i analizy szacunkowego ruchu na stronie.

Ruch na stronie w Senuto

W narzędziu Senuto szacowany ruch na stronie określany jest mianem analizy widoczności. Określa on:

  • szacunkową liczbę użytkowników w skali miesiąca pochodzącą z organicznych wyników wyszukiwania dla danej domeny,
  • frazy, które odpowiadają za największy ruch dla danej domeny,
  • sezonowość witryny, czyli zmiany w widoczności (ruchu) w zależności od pór roku i sezonu.

 Szczególną uwagę warto zwrócić na raport sezonowości. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jakie wahania ruchu występują u konkurencji i czy są zbliżone do tych, które odnotowujesz na swojej stronie.

Istotnym raportem jest także Analiza konkurencji. Znajdziesz w niej informacje o frazach, na które konkurencja plasuje się w top10 wyników organicznych. Jeśli zauważysz, że Twoje pozycje są niższe, będziesz wiedział, nad czym powinieneś pracować i na jakich słowach kluczowych warto się skupić. Pamiętaj, by wyeliminować ruch z fraz brandowych - pozycjonowanie się na konkurencyjne frazy brandowe może wprowadzać klienta w błąd i naruszać zasady uczciwej konkurencji.

 

analiza-widocznosci-senuto

Historia widoczności w narzędziu Senuto


Ruch na stronie konkurencji w Ahrefs

Ahrefs to płatne narzędzie SEO, które przeznaczone jest przede wszystkim do analizy profilu linkowego. Zawiera ono jednak również moduł poświęcony liczbie użytkowników odwiedzających konkretną stronę. Jakie dane w nim znajdziesz? M.in. informacje o:

  • podstronach, które generują największy ruch,
  • ruchu z urządzeń mobilnych,
  • prognozach ruchu dla danej podstrony,
  • wszystkich słowach kluczowych, które zwiększają ruch na stronie.

Co zyskasz dzięki analizie ruchu w Ahrefs? Możesz rozbudować swoją witrynę o nowe podstrony ofertowe na wzór konkurencji.

 

Ahrefs-ruch-organiczny

Dane o ruchu organicznym w narzędziu Ahrefs


Ruch na stronie w SEMSTORM

Jak przebiega szacowanie ruchu w narzędziu SEMSTORM? Jako podstawę narzędzie przyjmuje dwie dane:

  • liczbę fraz znajdujących się w top50 organicznych wyników wyszukiwania,
  • popularność tych fraz, czyli szacunkową miesięczną liczbę wyszukiwań każdego z nich.

Dlaczego dane są niedoszacowane? Ponieważ narzędzie nie zawiera informacji o każdej możliwej frazie. Mimo to może stanowić cenne źródło wiedzy na temat popularności konkurencji. Znajdziesz w nim:

  • zestawienie stron, które budują ruch poprzez pozycjonowanie tych samych fraz, co Ty,
  • wszystkie słowa kluczowe (dostępne w bazie SEMSTORM), na które konkurencja jest widoczna w top50 bezpłatnych wyników wyszukiwania,
  • nowe frazy, w tym słowa kluczowe long tail, na które warto się pozycjonować (ponieważ mają duży potencjał do budowania ruchu),
  • porównanie Twojej strony do stron konkurencji w zakresie budowania ruchu. 

Analiza-konkurencji-ruch-SEMSTORM

Analiza ruchu na stronach konkurencji w SEMSTORM

 

Podsumowanie

Analiza ruchu w Twojej witrynie to jeden z podstawowych elementów audytu SEO. Uzyskane informacje pozwolą Ci zweryfikować skuteczność działań z zakresu marketingu internetowego. Z kolei weryfikacja ruchu u konkurencji umożliwi Ci ulepszenie własnej strategii i uzyskanie jeszcze lepszych wyników. Skorzystaj z naszych wskazówek i rozwijaj ruch w swojej witrynie.

 

 

Share:

Pozostałe wpisy

Czy retargeting nadaje się tylko dla ecommerce?
Czy retargeting nadaje się tylko dla ecommerce?

Czy retargeting jest przeznaczony tylko dla branży ecommerce? Nie. Odzyskiwać możesz nie tylko porzucone koszyki, ale także formularze. Przeczytaj, jak wykorzystać retargeting w branży pożyczkowej i w segmencie B2B.

Lejek sprzedażowy w e-commerce i dopasowanie komunikatu do odpowiednich segmentów
Lejek sprzedażowy w e-commerce i dopasowanie komunikatu do odpowiednich segmentów

Przeprowadzenie Klienta przez całą ścieżkę zakupową to bardzo złożony proces, w szczególności w sklepie internetowym. W jaki sposób doprowadzić użytkowników aż do finału, czyli do zrobienia i opłacenia zakupów?  Wykorzystaj koncepcję lejka sprzedażowego i dopasuj odpowiednie działania do poszczególnych etapów. 

Black Friday 2021 - rabaty na narzędzia i usługi dla ecommerce
Black Friday 2021 - rabaty na narzędzia i usługi dla ecommerce

Już za chwileczkę, już za momencik...rozpoczną się największe święta zakupowe w roku - Black Week 2021. Czyli tradycyjnie już od kilku lat, rozciągnięte w czasie promocje z okazji Black Friday i Cyber Monday! Zobacz najlepsze promocje na narzędzia i usługi dla e-commerce. 

Wypróbuj Revhuntera