Jak działa email retargeting? Dowiedz się i zwiększ sprzedaż!

Jak działa email retargeting? Dowiedz się i zwiększ sprzedaż!

Autor: Michał Habrowski, Project Manager
Czas na przeczytanie: 5 minut

Wiadomości email retargetingowe są definiowane przez konkretne zachowania (aktywności) użytkowników na Twojej stronie. No dobrze, ale jak to jest, że ktoś wchodzi na nią, przegląda produkty lub dodaje je do koszyka i bez śladu znika, a Ty wciąż możesz do niego dotrzeć? Zaraz przekonasz się, jak niewiele trzeba, aby doszło do tego, wydawałoby się, skomplikowanego procesu, zachodzącego na styku klient - witryna - komunikat reklamowy. Zaczynamy tę opowieść!

Dialog z klientem

Email retargeting jest trochę jak rozmowa pomiędzy Twoją marką a klientem. Zwróć uwagę, że w odróżnieniu od reklam display, często krzyczących banerów na stronach, w miejscach, w których użytkownik może sobie nie życzyć reklam, email retargeting jest w prosty sposób odpowiedzią na jego potrzeby. Przecież wiesz, czego klient chce, więc możesz rozpocząć rozmowę z nim, od razu od zaspokojenia jego oczekiwań. Wystarczy, że zaprezentujesz mu przeglądane przez niego produkty czy przypomnisz o zawartości porzuconego koszyka, a od razu zyskasz jego uwagę. Ale jak to się dzieje?

Poznaj odwiedzających i zidentyfikuj ich potrzeby

Aby móc docierać do anonimowych użytkowników, o których posiadasz wyłącznie szczątkowe informacje (bo widzisz, że „jakiś” użytkownik odwiedza stronę, że przechodzi przez kolejne kategorie, ale sam nie potrafisz go zidentyfikować) należy wzbogacić wiedzę na jego temat. Wszystko opiera się o informacje, które ktoś, gdzieś – w uczciwy i zgodny z prawem sposób zebrał. Stąd posiadając odpowiednio duże bazy danych oraz integracje z dostawcami poczty email możemy w Revhunterze skorelować informację o wizycie na Twojej stronie, z informacją, zanonimizowaną (zaszyfrowaną w celach bezpieczeństwa) o użytkowniku. Umożliwia to dotarcie na jego skrzynkę z odpowiednim, czyli spersonalizowanym komunikatem email. Dzieje się tak, ponieważ w procesie integracji, na witrynie Twojego sklepu zamieszczasz specjalny kod. Plik cookie jest zakładany użytkownikowi i w połączeniu z informacjami zaczerpniętymi z baz danych pozwala “zidentyfikować” użytkownika wyłącznie na podstawie samej jego wizyty na Twojej stronie (bez rejestracji - stąd mowa o użytkowniku anonimowym). By łatwiej sobie to uzmysłowić, spójrz na poniższy wykres.

Jak przygotować odpowiednią wiadomość?

Możliwości z odpowiednią wiedzą i narzędziem jest wiele. Możesz aktywizować użytkowników na różne sposoby. W ten sposób trafisz między innymi do:

  • Osób, które porzuciły koszyk tuż przed finalizacją zakupu
  • Osób, które przeglądały Twoją stronę z większym zaangażowaniem (np. przechodząc przez kolejne zakładki / kategorie - czy przeglądając różne produkty).
  • Osób, które odwiedziły twoją stronę kilka dni wcześniej
  • Osób, które bez specjalnego angażowania się, zobaczyły tylko stronę główną

Dysponując odpowiednią wiedzą o wizycie i opuszczeniu Twojej strony, Revhunter wie również jakie produkty przeglądał klient lub jakie zamieścił w koszyku. Dzięki temu możemy odpowiednio do niego trafić i zaprezentować mu konkretne produkty. Na tym etapie wymagany jest product feed (ID, URL etc.) tożsamy z produktami na Twojej stronie. Jeżeli zakładałeś konto w Revhunterze, to na pewno o adres tego feeda zostałeś poproszony w panelu. Dzięki danym płynącym ze strony (kody retargetingowe) oraz informacjom uzupełniającym z product feeda wysyłamy wiadomość email z produktami pokazując odbiorcy ich nazwę, zdjęcia, przekreśloną starą cenę i aktualną cenę, dodatkowe odnośniki itd. zachęcając tym samym do powrotu. Ważny jest również czas dostarczenia takiej wiadomości i odpowiednia warstwa graficzna oraz tekstowa komunikatu. Ze statystyk wynika, że przeważnie wysyłki do 1h od wizyty w działaniach ecommerce sprawdzają się najlepiej. Oczywiście nie zawsze musi to być równa godzina, jak możemy przeczytać w artykułach z zachodu. Czasem 30 min. zadziała idealnie na rodzimym rynku. Wszystko jest kwestią odpowiednich testów na Twoich grupach docelowych.

Statystyki, Follow upy i Optymalizacja - 3 składowe sukcesu

Kod na stronie, bazy danych, informacje o produktach… to nie wszystko. Istotną rolą będzie również analiza działań. Jeśli odwiedzający przechodzą z wiadomości email na stronę, ale wciąż nie konwertują, należy zastanowić się, dlaczego tak jest. Możesz do takich osób skierować pogłębiony komunikat i wysłać wiadomość "Follow up", która jeszcze mocniej może zaktywizować potencjalnego klienta. Warto również zmieniać komunikaty raczej częściej niż rzadziej, aby nie zmęczyć powracających osób. Dzięki kodom zaimplementowanym na stronie z podziękowaniami za dokonane zamówienie możesz śledzić konwersje z wysyłanych wiadomości i podejmować odpowiednie kroki w zakresie optymalizacji.

Podsumowując - retargeting nie jest tak skomplikowany, na jaki wygląda na pierwszy rzut oka. Wystarczy chwila na wgranie kodów śledzących na stronie, product feed, odpowiedni dostawca usługi zapewniający bazy danych oraz system wysyłkowy wraz z logiką punktów zapalnych i możesz zacząć zwiększać konwersję z prowadzonych działań.

Photo by UX Indonesia on Unsplash

Share:

Pozostałe wpisy

Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?
Początkujący sprzedawca i dropshipping. Jak założyć sklep internetowy w 2022? Co sprzedawać w Internecie?

Lata 2020 i 2021 to niewątpliwie prawdziwy boom dla rynku e-commerce w Polsce, który przeżył rozkwit za sprawą pandemii COVID-19. Według szacunków Dun & Bradstreet w minionym roku w Polsce otworzyło się blisko 8 tysięcy nowych sklepów internetowych, dzięki czemu ich ogólna liczba przekroczyła już 52 tysiące. Czy na tak szybko nasycającym się rynku jest wciąż miejsce dla nowych graczy? W jaki sposób znaleźć je dla siebie i swojego pomysłu na handel online? Co sprzedawać w sieci?

Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?
Jak SEO i UX wspierają lead generation w e-commerce?

Generowanie leadów w e-commerce o charakterze B2C oraz B2C bywa procesem żmudnym i czasochłonnym. Niejednokrotnie potencjalny klient rezygnuje z zakupu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, znajdując się w dolnej części lejka sprzedażowego. Jak temu zapobiec i co wspólnego z tym ma SEO wraz z UX?

Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?
Email ostatniej szansy. Jak powinna wyglądać wiadomość aktywizująca?

W jaki sposób marki wykorzystują efekt FOMO, aby zachęcić klienta do powrotu na stronę sklepu? Sprawdź, jak email ostatniej szansy może wpłynąć na decyzję zakupową odbiorcy. 

Otrzymaj bezpłatną strategię zwiększania konwersji