Autor: Michał Habrowski, Project Manager
Czas na przeczytanie: 5 minut
Wiadomości email retargetingowe są definiowane przez konkretne zachowania (aktywności) użytkowników na Twojej stronie. No dobrze, ale jak to jest, że ktoś wchodzi na nią, przegląda produkty lub dodaje je do koszyka i bez śladu znika, a Ty wciąż możesz do niego dotrzeć? Zaraz przekonasz się, jak niewiele trzeba, aby doszło do tego, wydawałoby się, skomplikowanego procesu, zachodzącego na styku klient - witryna - komunikat reklamowy. Zaczynamy tę opowieść!
Email retargeting jest trochę jak rozmowa pomiędzy Twoją marką a klientem. Zwróć uwagę, że w odróżnieniu od reklam display, często krzyczących banerów na stronach, w miejscach, w których użytkownik może sobie nie życzyć reklam, email retargeting jest w prosty sposób odpowiedzią na jego potrzeby. Przecież wiesz, czego klient chce, więc możesz rozpocząć rozmowę z nim, od razu od zaspokojenia jego oczekiwań. Wystarczy, że zaprezentujesz mu przeglądane przez niego produkty czy przypomnisz o zawartości porzuconego koszyka, a od razu zyskasz jego uwagę. Ale jak to się dzieje?
Aby móc docierać do anonimowych użytkowników, o których posiadasz wyłącznie szczątkowe informacje (bo widzisz, że „jakiś” użytkownik odwiedza stronę, że przechodzi przez kolejne kategorie, ale sam nie potrafisz go zidentyfikować) należy wzbogacić wiedzę na jego temat. Wszystko opiera się o informacje, które ktoś, gdzieś – w uczciwy i zgodny z prawem sposób zebrał. Stąd posiadając odpowiednio duże bazy danych oraz integracje z dostawcami poczty email możemy w Revhunterze skorelować informację o wizycie na Twojej stronie, z informacją, zanonimizowaną (zaszyfrowaną w celach bezpieczeństwa) o użytkowniku. Umożliwia to dotarcie na jego skrzynkę z odpowiednim, czyli spersonalizowanym komunikatem email. Dzieje się tak, ponieważ w procesie integracji, na witrynie Twojego sklepu zamieszczasz specjalny kod. Plik cookie jest zakładany użytkownikowi i w połączeniu z informacjami zaczerpniętymi z baz danych pozwala “zidentyfikować” użytkownika wyłącznie na podstawie samej jego wizyty na Twojej stronie (bez rejestracji - stąd mowa o użytkowniku anonimowym). By łatwiej sobie to uzmysłowić, spójrz na poniższy wykres.
Możliwości z odpowiednią wiedzą i narzędziem jest wiele. Możesz aktywizować użytkowników na różne sposoby. W ten sposób trafisz między innymi do:
Dysponując odpowiednią wiedzą o wizycie i opuszczeniu Twojej strony, Revhunter wie również jakie produkty przeglądał klient lub jakie zamieścił w koszyku. Dzięki temu możemy odpowiednio do niego trafić i zaprezentować mu konkretne produkty. Na tym etapie wymagany jest product feed (ID, URL etc.) tożsamy z produktami na Twojej stronie. Jeżeli zakładałeś konto w Revhunterze, to na pewno o adres tego feeda zostałeś poproszony w panelu. Dzięki danym płynącym ze strony (kody retargetingowe) oraz informacjom uzupełniającym z product feeda wysyłamy wiadomość email z produktami pokazując odbiorcy ich nazwę, zdjęcia, przekreśloną starą cenę i aktualną cenę, dodatkowe odnośniki itd. zachęcając tym samym do powrotu. Ważny jest również czas dostarczenia takiej wiadomości i odpowiednia warstwa graficzna oraz tekstowa komunikatu. Ze statystyk wynika, że przeważnie wysyłki do 1h od wizyty w działaniach ecommerce sprawdzają się najlepiej. Oczywiście nie zawsze musi to być równa godzina, jak możemy przeczytać w artykułach z zachodu. Czasem 30 min. zadziała idealnie na rodzimym rynku. Wszystko jest kwestią odpowiednich testów na Twoich grupach docelowych.
Kod na stronie, bazy danych, informacje o produktach… to nie wszystko. Istotną rolą będzie również analiza działań. Jeśli odwiedzający przechodzą z wiadomości email na stronę, ale wciąż nie konwertują, należy zastanowić się, dlaczego tak jest. Możesz do takich osób skierować pogłębiony komunikat i wysłać wiadomość "Follow up", która jeszcze mocniej może zaktywizować potencjalnego klienta. Warto również zmieniać komunikaty raczej częściej niż rzadziej, aby nie zmęczyć powracających osób. Dzięki kodom zaimplementowanym na stronie z podziękowaniami za dokonane zamówienie możesz śledzić konwersje z wysyłanych wiadomości i podejmować odpowiednie kroki w zakresie optymalizacji.
Podsumowując - retargeting nie jest tak skomplikowany, na jaki wygląda na pierwszy rzut oka. Wystarczy chwila na wgranie kodów śledzących na stronie, product feed, odpowiedni dostawca usługi zapewniający bazy danych oraz system wysyłkowy wraz z logiką punktów zapalnych i możesz zacząć zwiększać konwersję z prowadzonych działań. Jeżeli chcesz wypróbować ten sposób i przekonać się, że to nic trudnego, zachęcamy Cię do rejestracji w systemie Revhunter i sprawdzenia jak prostym, intuicyjnym i skutecznym kanałem jest email retargeting.
Photo by UX Indonesia on Unsplash
Jak stworzyć skuteczną kreację retargetingową? O to jest pytanie! Jednak my znamy prawidłową odpowiedź. Sprawdź, jakie elementy powinna zawierać kreacja retargetingowa, aby odzyskała utracony ruch na stronie sklepu.
Wszystko co musisz wiedzieć o feedzie to to, że w swojej budowie jest prosty jak przysłowiowy cep. To możliwości wykorzystania feeda wymagają nieco więcej wdrożenia.
Nie myśl, że korzystając ze statycznej kreacji, tracisz element personalizacji, ponieważ retargeting oparty o kreację statyczną wcale nie oznacza, że nie może on zostać dobrze spersonalizowany, o czym przekonasz się w dalszej części artykułu.