Jak działa email retargeting? Dowiedz się i zwiększ sprzedaż!

Jak działa email retargeting? Dowiedz się i zwiększ sprzedaż!

Autor: Michał Habrowski, Project Manager
Czas na przeczytanie: 5 minut

Wiadomości email retargetingowe są definiowane przez konkretne zachowania (aktywności) użytkowników na Twojej stronie. No dobrze, ale jak to jest, że ktoś wchodzi na nią, przegląda produkty lub dodaje je do koszyka i bez śladu znika, a Ty wciąż możesz do niego dotrzeć? Zaraz przekonasz się, jak niewiele trzeba, aby doszło do tego, wydawałoby się, skomplikowanego procesu, zachodzącego na styku klient - witryna - komunikat reklamowy. Zaczynamy tę opowieść!

Dialog z klientem

Email retargeting jest trochę jak rozmowa pomiędzy Twoją marką a klientem. Zwróć uwagę, że w odróżnieniu od reklam display, często krzyczących banerów na stronach, w miejscach, w których użytkownik może sobie nie życzyć reklam, email retargeting jest w prosty sposób odpowiedzią na jego potrzeby. Przecież wiesz, czego klient chce, więc możesz rozpocząć rozmowę z nim, od razu od zaspokojenia jego oczekiwań. Wystarczy, że zaprezentujesz mu przeglądane przez niego produkty czy przypomnisz o zawartości porzuconego koszyka, a od razu zyskasz jego uwagę. Ale jak to się dzieje?

Poznaj odwiedzających i zidentyfikuj ich potrzeby

Aby móc docierać do anonimowych użytkowników, o których posiadasz wyłącznie szczątkowe informacje (bo widzisz, że „jakiś” użytkownik odwiedza stronę, że przechodzi przez kolejne kategorie, ale sam nie potrafisz go zidentyfikować) należy wzbogacić wiedzę na jego temat. Wszystko opiera się o informacje, które ktoś, gdzieś – w uczciwy i zgodny z prawem sposób zebrał. Stąd posiadając odpowiednio duże bazy danych oraz integracje z dostawcami poczty email możemy w Revhunterze skorelować informację o wizycie na Twojej stronie, z informacją, zanonimizowaną (zaszyfrowaną w celach bezpieczeństwa) o użytkowniku. Umożliwia to dotarcie na jego skrzynkę z odpowiednim, czyli spersonalizowanym komunikatem email. Dzieje się tak, ponieważ w procesie integracji, na witrynie Twojego sklepu zamieszczasz specjalny kod. Plik cookie jest zakładany użytkownikowi i w połączeniu z informacjami zaczerpniętymi z baz danych pozwala “zidentyfikować” użytkownika wyłącznie na podstawie samej jego wizyty na Twojej stronie (bez rejestracji - stąd mowa o użytkowniku anonimowym). By łatwiej sobie to uzmysłowić, spójrz na poniższy wykres.

Jak przygotować odpowiednią wiadomość?

Możliwości z odpowiednią wiedzą i narzędziem jest wiele. Możesz aktywizować użytkowników na różne sposoby. W ten sposób trafisz między innymi do:

  • Osób, które porzuciły koszyk tuż przed finalizacją zakupu
  • Osób, które przeglądały Twoją stronę z większym zaangażowaniem (np. przechodząc przez kolejne zakładki / kategorie - czy przeglądając różne produkty).
  • Osób, które odwiedziły twoją stronę kilka dni wcześniej
  • Osób, które bez specjalnego angażowania się, zobaczyły tylko stronę główną

Dysponując odpowiednią wiedzą o wizycie i opuszczeniu Twojej strony, Revhunter wie również jakie produkty przeglądał klient lub jakie zamieścił w koszyku. Dzięki temu możemy odpowiednio do niego trafić i zaprezentować mu konkretne produkty. Na tym etapie wymagany jest product feed (ID, URL etc.) tożsamy z produktami na Twojej stronie. Jeżeli zakładałeś konto w Revhunterze, to na pewno o adres tego feeda zostałeś poproszony w panelu. Dzięki danym płynącym ze strony (kody retargetingowe) oraz informacjom uzupełniającym z product feeda wysyłamy wiadomość email z produktami pokazując odbiorcy ich nazwę, zdjęcia, przekreśloną starą cenę i aktualną cenę, dodatkowe odnośniki itd. zachęcając tym samym do powrotu. Ważny jest również czas dostarczenia takiej wiadomości i odpowiednia warstwa graficzna oraz tekstowa komunikatu. Ze statystyk wynika, że przeważnie wysyłki do 1h od wizyty w działaniach ecommerce sprawdzają się najlepiej. Oczywiście nie zawsze musi to być równa godzina, jak możemy przeczytać w artykułach z zachodu. Czasem 30 min. zadziała idealnie na rodzimym rynku. Wszystko jest kwestią odpowiednich testów na Twoich grupach docelowych.

Statystyki, Follow upy i Optymalizacja - 3 składowe sukcesu

Kod na stronie, bazy danych, informacje o produktach… to nie wszystko. Istotną rolą będzie również analiza działań. Jeśli odwiedzający przechodzą z wiadomości email na stronę, ale wciąż nie konwertują, należy zastanowić się, dlaczego tak jest. Możesz do takich osób skierować pogłębiony komunikat i wysłać wiadomość "Follow up", która jeszcze mocniej może zaktywizować potencjalnego klienta. Warto również zmieniać komunikaty raczej częściej niż rzadziej, aby nie zmęczyć powracających osób. Dzięki kodom zaimplementowanym na stronie z podziękowaniami za dokonane zamówienie możesz śledzić konwersje z wysyłanych wiadomości i podejmować odpowiednie kroki w zakresie optymalizacji.

Podsumowując - retargeting nie jest tak skomplikowany, na jaki wygląda na pierwszy rzut oka. Wystarczy chwila na wgranie kodów śledzących na stronie, product feed, odpowiedni dostawca usługi zapewniający bazy danych oraz system wysyłkowy wraz z logiką punktów zapalnych i możesz zacząć zwiększać konwersję z prowadzonych działań. Jeżeli chcesz wypróbować ten sposób i przekonać się, że to nic trudnego, zachęcamy Cię do rejestracji w systemie Revhunter i sprawdzenia jak prostym, intuicyjnym i skutecznym kanałem jest email retargeting.

Photo by UX Indonesia on Unsplash

Share:

Pozostałe wpisy

Czy retargeting nadaje się tylko dla ecommerce?
Czy retargeting nadaje się tylko dla ecommerce?

Czy retargeting jest przeznaczony tylko dla branży ecommerce? Nie. Odzyskiwać możesz nie tylko porzucone koszyki, ale także formularze. Przeczytaj, jak wykorzystać retargeting w branży pożyczkowej i w segmencie B2B.

Lejek sprzedażowy w e-commerce i dopasowanie komunikatu do odpowiednich segmentów
Lejek sprzedażowy w e-commerce i dopasowanie komunikatu do odpowiednich segmentów

Przeprowadzenie Klienta przez całą ścieżkę zakupową to bardzo złożony proces, w szczególności w sklepie internetowym. W jaki sposób doprowadzić użytkowników aż do finału, czyli do zrobienia i opłacenia zakupów?  Wykorzystaj koncepcję lejka sprzedażowego i dopasuj odpowiednie działania do poszczególnych etapów. 

Black Friday 2021 - rabaty na narzędzia i usługi dla ecommerce
Black Friday 2021 - rabaty na narzędzia i usługi dla ecommerce

Już za chwileczkę, już za momencik...rozpoczną się największe święta zakupowe w roku - Black Week 2021. Czyli tradycyjnie już od kilku lat, rozciągnięte w czasie promocje z okazji Black Friday i Cyber Monday! Zobacz najlepsze promocje na narzędzia i usługi dla e-commerce. 

Wypróbuj Revhuntera