7 decyzji, które musisz podjąć zakładając własny sklep internetowy

7 decyzji, które musisz podjąć zakładając własny sklep internetowy

Autor: Sky-shop
Czas na przeczytanie: 8 minut


Ruszasz na podbój branży e-commerce i przymierzasz się do tego, by założyć własny sklep internetowy? Sprawdź, jakie decyzje musisz podjąć, zanim go otworzysz. 

1 | Model biznesowy - zatowarowanie czy dropshipping?

 

Sklep internetowy z magazynem 

Sklep z własnym magazynem możesz otworzyć w przypadku, gdy posiadasz dostęp do ciekawego asortymentu, który możesz nabyć na atrakcyjnych warunkach. Pamiętaj, że powinieneś posiadać środki na inwestycję w towary do sprzedaży i organizację zaplecza magazynowego.

Taki sklep sprawdzi się też, jeśli chcesz sprzedawać w Internecie rzeczy własnej produkcji, takie jak np. przedmioty DIY. W klasycznym modelu biznesowym możesz również sprzedawać autorskie pliki cyfrowe (np. e-booki czy zdjęcia), których nie trzeba magazynować - za ich “magazyn” posłuży sklepowy serwer. 

 

Sklep online w dropshippingu

Dzięki drugiemu rozwiązaniu, jakim jest dropshipping, wystartujesz w e-commerce stosunkowo prosto, szybko i niskim kosztem

Zakładając własny sklep internetowy w dropshippingu, nie musisz:

  • inwestować w asortyment (płacisz za towary dopiero, gdy uda Ci się je sprzedać);
  • martwić się magazynowaniem (sprzedajesz produkty, których fizycznie nie posiadasz); 
  • zajmować się wysyłkami (to hurtownie i producenci z jakimi współpracujesz, nadają je do odbiorców docelowych). 

Dropshipping pozwoli Ci przetestować pomysł na biznes bez podejmowania dużego ryzyka inwestycyjnego - to świetny sposób na sprawdzenie rynku i metod sprzedaży.

 

2 | Oprogramowanie - open source, platforma SaaS czy rozwiązanie dedykowane?

 

Rozwiązanie dedykowane 

Jeśli nie potrzebujesz skomplikowanych funkcji sprzedażowych, niespotykanych w innych sklepach, nie musisz inwestować w dedykowane oprogramowanie. Jest ono drogie i wymagające we wdrożeniu i utrzymaniu. Na każdym etapie, będziesz potrzebował doświadczonych i zaufanych programistów, których obsługa może Cię kosztować od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. 

 

Open Source 

Open Source wydaje się dobrą, ekonomiczną alternatywą. Niestety, jest to tylko pozornie darmowe oprogramowanie. Zanim przygotujesz je do sprzedaży, zapłacisz też za:

  • pomoc specjalisty, który skonfiguruje Twój sklep; 
  • dodatki i wtyczki poszerzające wachlarz jego funkcji; 
  • elementy graficzne, takie jak np. szablon czy skórka.

Wybierając program Open Source, będziesz musiał też dbać o aktualizacje i optymalizacje sklepu oraz uzupełnianie go o nowe funkcje. Jeśli nie masz wiedzy i doświadczenia, robiąc to samodzielnie (np. w oparciu o tutoriale), możesz doprowadzić do powolnego działania strony czy wycieków danych. 

 

Platforma e-commerce typu SaaS

Nie masz ochoty na czasochłonną “zabawę” oprogramowaniem? Skup się na rozwoju biznesu, wybierając platformę e-commerce typu SaaS taką jak Sky-Shop. System na abonament to rozwiązanie, dzięki któremu stosunkowo szybko i łatwo rozpoczniesz sprzedaż w gotowym do działania sklepie internetowym - wystarczy, że skonfigurujesz go zgodnie z potrzebami. 

 

3 | Forma prawna - działalność nierejestrowana czy firma?

 

Działalność nierejestrowana 

W ramach działalności nierejestrowanej: 

  • możesz zarobić do połowy minimalnego wynagrodzenia brutto obowiązującego w określonym roku miesięcznie;
  • nie płacisz ZUSu, a jedynie podatek dochodowy, który rozliczasz w odpowiedniej sekcji zeznania rocznego PIT; 
  • możesz również handlować w dropshippingu (choć realnie tylko część kontrahentów będzie chciała z Tobą współpracować).

Działalność nierejestrowana sprawdzi się świetnie m.in. w sprzedaży rękodzieła czy autorskich wyrobów i materiałów cyfrowych. Prowadząc tego typu działalność, możesz też łatwo dorobić do pensji, handlując czym tylko chcesz na mniejszą skalę.

 

Firma 

Wiążesz przyszłość z e-handlem? Załóż działalność, a zyskasz lepsze warunki współpracy z innymi firmami oraz liczne możliwości finansowania biznesu (kredyty, leasingi, dotacje). Pamiętaj, że własna firma to odpowiedzialność. Musisz też przygotować się na związane z jej prowadzeniem koszty, np. podatkowe czy księgowe

Osoby zajmujące się sprzedażą w Internecie wybierają najczęściej Jednoosobową Działalność Gospodarczą (JDG) lub Spółkę z o.o. JDG otwiera się prosto i całkowicie bezpłatnie. Zakładanie spółki z o.o. jest nieco bardziej skomplikowane i kosztowne. To, która forma prawna będzie bardziej korzystna dla Ciebie, musisz jednak ocenić we własnym zakresie, po analizie różnic między nimi.

 

4 | Decyzje podatkowe

 

Decyzje dotyczące podatków będą miały duży wpływ na rentowność Twojego biznesu, dlatego nie podejmuj ich pochopnie. Musisz zastanowić się m.in. nad tym

  • który podatek dochodowy wybrać (opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatek liniowy czy ryczałt); 
  • czy musisz rejestrować się jako czynny płatnik VAT (w przypadku sprzedaży niektórych produktów, np. kosmetyków, będzie to konieczne) oraz czy możesz i chcesz korzystać ze zwolnienia 
  • czy będziesz korzystać z kasy czy drukarki fiskalnej

Większość właścicieli sklepów internetowych rozlicza się z fiskusem na zasadach ogólnych. Część korzysta ze zwolnienia z VAT, a część decyduje się go płacić. Ponieważ wszystko zależy od konkretnego przypadku, najlepiej zrobisz, jeśli skonsultujesz te kwestie z księgowością lub doradcą podatkowym. 

 

5 | Jakie płatności oferować w sklepie? 

 

Szybkie płatności online

Klienci sklepów internetowych chętnie płacą za zakupy:

  • błyskawicznymi przelewami online
  • kartami debetowymi i kredytowymi;
  • przelewami tradycyjnymi (na konto sprzedawcy);
  • BLIKiem.

Wymienione metody płatności powinny znaleźć się w każdym w sklepie internetowym - udostępnisz je swoim klientom dzięki odpowiedniej bramce płatniczej. 

 

Inne rodzaje płatności

Specyfika grupy docelowej czy asortymentu, może też wskazywać zasadność wprowadzenia innych metod. Pomyśl, czy umożliwić swoim klientom płatności: 

  • ratalne (np. gdy sprzedajesz przedmioty o wartości powyżej kilkuset złotych);
  • za pobraniem (np. gdy oferujesz towary podlegające weryfikacji przy odbiorze);

 

6 | Logistyka - jakie rozwiązania wybrać?

 

W dropshippingu 

Choć to hurtownia lub producent zajmuje się magazynowaniem i wysyłaniem towarów do klientów w tym modelu, to nie zwalnia Cię z podejmowania różnych decyzji dotyczących logistyki. Zanim więc rozpoczniesz współpracę z wybranymi kontrahentami, sprawdź

  • firmy kurierskie i usługi wysyłkowe, z jakich korzystają (oraz koszty dostaw za ich pośrednictwem);
  • czy istnieje możliwość obsługi innych etykiet przewozowych (np. z programu Allegro Smart czy od brokera kurierskiego) - i jeśli tak, to za jaką opłatą;
  • czy i na jakich warunkach przyjmowane są zwroty towarów.

 

W sklepie z własnym magazynem 

W przypadku sklepu wcześniej już zatowarowanego, masz znacznie więcej decyzji do podjęcia. Odpowiedz sobie na 7 ważnych pytań

  1. Czy musisz mieć magazyn, czy wystarczy Ci pomieszczenie lub przestrzeń, którą już dysponujesz? 
  2. Czy chcesz inwestować w budowę/organizację własnego magazynu, czy może wolisz lub opłaca Ci się bardziej go wynająć? 
  3. Czy chcesz podpisać umowy z firmami kurierskimi czy wysyłać towary za pośrednictwem różnych firm brokerem? 
  4. Czy chcesz udostępnić klientom możliwość osobistego odbioru towarów
  5. Czy możesz zaoferować odbiorcom dostawę lokalną (np. własnym transportem)?
  6. Czy potrzebujesz pracowników do pakowania i wysyłania towarów, czy chcesz się tym zajmować na własną rękę? 
  7. Czy fulfillment nie będzie dla Ciebie dobrą alternatywą?

Przeanalizuj swoje odpowiedzi i dostosuj rozwiązania logistyczne do wniosków z nich płynących. 

 

7 | Jak przyciągnąć klientów?  

 

Pozycjonowanie 

Dzięki niemu ściągniesz na stronę swojego sklepu ruch z wyszukiwarek takich jak Google. Pozycjonowanie to proces długotrwały (i często kosztowny), ale opłacalny z uwagi na brak konieczności płacenia za później obserwowane jego efekty.

 

Płatne reklamy 

Reklamy Google (i inne płatne reklamy, np. na Facebooku) pozwolą Ci szybko zainteresować odbiorców Twoją ofertą. Za ich przygotowanie, wyświetlanie, a także skuteczność (np. kliknięcia), będziesz musiał jednak płacić.

 

Media społecznościowe

Przemyślane działania w social media pomogą Ci zbudować społeczność wokół Twojej marki i wypromować oferowane w sklepie produkty. Prowadząc sklep internetowy możesz działać m.in. na Facebooku, Instagramie i TikToku. Możesz rozważyć też inne serwisy. 

 

Portale zakupowe (marketplace) i porównywarki 

W serwisach takich jak Allegro, eBay, Ceneo czy Empik Marketplace, dotrzesz do odbiorców zainteresowanych dokonywaniem zakupów - czyli dokładnie tych, na których Ci zależy. Sprzedaż czy promowanie sklepu za ich pośrednictwem wiąże się jednak z kosztami.

 

Podsumowanie 

Poznałeś już siedem decyzji, które musisz podjąć zakładając własny sklep internetowy. Niezależnie od tego, jaki model biznesowy, formę prawną, sposoby rozliczania się z fiskusem, metody płatności i rozwiązania logistyczne wybierzesz, platforma e-commerce Sky-Shop pomoże Ci w prowadzeniu biznesu e-commerce o jakim marzysz.  

Sky-Shop to kompletny system do sprzedaży online we własnym sklepie internetowym i w innych kanałach. Dostępna w wygodnym abonamencie platforma posiada ponad 1200 funkcji przydatnych w e-handlu (również w dropshippingu czy trybie B2B), do których należą:

  • Zaawansowane integracje z portalami aukcyjnymi, serwisami marketplace i porównywarkami cen: Allegro, Olx, eBay, Empik, Morele, Ceneo;
  • Gotowe integracje z hurtowniami i producentami (również działającymi w dropshippingu) oraz systemami ERP;
  • Integracje z bramkami płatniczymi, systemami zakupów ratalnych, firmami i brokerami kurierskimi, narzędziami marketingowymi i księgowymi; 
  • Wbudowana bramka płatnicza Sky-Pay obsługująca 32 kanały płatności, w tym Przelewy24, BLIK czy PeoPay; 
  • Miniksięgowość Sky-Shop z możliwością wystawiania rachunków w ramach działalności nierejestrowanej; 
  • Kreator szablonu sklepu działający w trybie “przeciągnij i upuść” z 70 darmowymi modułami do dowolnego wykorzystania. 

Sky-Shop to system łatwy w obsłudze - przy jego pomocy, całkowicie samodzielne skonfigurujesz i poprowadzisz własny sklep internetowy. W panelu administracyjnym platformy znajdziesz szczegółowe opisy funkcji i instrukcje tekstowe pod znakami zapytania, a na stronie, blogu i YouTube - pomocne artykuły, poradniki PDF i tutoriale video. 

W razie potrzeby, skorzystasz też z nieograniczonego i bezpłatnego wsparcia technicznego udzielanego mailowo i telefonicznie przez support. 

Skorzystaj z darmowego okresu testowego od Sky-Shop - masz aż 14 dni na wypróbowanie oprogramowania! 

Share:

Pozostałe wpisy

SMS w ecommerce – co musisz wiedzieć na początek?
SMS w ecommerce – co musisz wiedzieć na początek?

Szacuje się, że współczynnik otwarć wiadomości SMS sięga nawet 98%. Nic więc dziwnego, że wiele sklepów internetowych decyduje się na tę formę komunikacji. Od czego najlepiej zacząć planowanie komunikacji SMS? Poznaj podstawowe zasady zbierania kontaktów do komunikacji mobilnej i przykłady zgód.

Jak targetować mailing w ecommerce?
Jak targetować mailing w ecommerce?

Lepiej wysłać wiadomość jak największej grupie odbiorców, czy może tylko tym najbardziej zainteresowanym osobom? Przekonaj się, że odpowiednie targetowanie ma sens!

Jak mierzyć ruch na stronie? Poznaj sprawdzone metody i narzędzia
Jak mierzyć ruch na stronie? Poznaj sprawdzone metody i narzędzia

Czy mierzysz i analizujesz ruch na swojej witrynie? Jest to bardzo ważne, ponieważ pozwoli Ci to zweryfikować skuteczność działań marketingowych! Sprawdź, jakie narzędzia Ci w tym pomogą i czego możesz się dowiedzieć na temat Twojej konkurencji.

Wypróbuj Revhuntera